Hastighet på motorväg
Vilket påstående är riktigt?
1. På en motorväg är hastighetsgränsen 110 km/h om inte annat anges.
2. På en motorväg är hastighetsgränsen 120km/h om inte annat anges.
3. På en motorväg kan det förekomma korsningar i städer.
120 km/h.....
Själv tänkte jag på 110 då det är den vanligaste på svenska motorvägar. Men sen när jag sökte upp det på Google hittade jag en DN-artikel där det stod att Regeringen har beslutat om det dvs. 120 km/H 😊
Eh, på en motorväg ÄR högsta tillåtna hastighet 110 km/h, om inget annat anges!
Annan hastighet som kan anges är bla 120 km/h!
Ser du en motorvägsskylt, alltså den gröna skylten och inget annat, gäller 110 km/h. Har den gröna skylten sällskap med en hastighetsskylt gäller den hastigheten som står på skylten, ex vis 70 eller 120!
Tack inspektörn. Jag tänkte nog inte så långt 😮
Läste nog inte så ordenligt. tänkte ’ den högsta hastigheten som kan förekomma på motorväg’.
Dock så har du helt rätt. 😄
Dock så bör du också tänka på att tillåtna hastighet 120 är ovanligt, finns bara ett fåtal runt om Stockholm.
Den högsta hastigheten på motorväg i Sverige är 110kmh om inget annat anges!
Mvh
Tackar för alla svar 😊
1
Grundregeln för motorväg och motortrafikled är väl att inget fordon får färdas i högre hastighet än 110 km/tim, om inget annat anges och om inte fordonet är hastighetsbegränsat till lägre hastighet enligt lag; exempelvis tunga lastbilar får ju inte åka i högre hastighet än 90 km/tim på motorväg och motortrafikled (eller 80 km/tim på övriga vägar) sålänge inte lägre hastighet gäller, och enligt internationell lag får väl tunga lastbilar heller inte vara konstruerade för att gå i högre hastighet än 90, och en bil eller lastbil med en släpvagn, en påhängsvagn eller en dolly med påhängsvagn får ju likaså inte åka i högre hastighet än 80 km/tim (sålänge inte lägre hastighet gäller).