Hastighet på motorväg
Vilket påstående är riktigt?
1. På en motorväg är hastighetsgränsen 110 km/h om inte annat anges.
2. På en motorväg är hastighetsgränsen 120km/h om inte annat anges.
3. På en motorväg kan det förekomma korsningar i städer.
Själv tänkte jag på 110 då det är den vanligaste på svenska motorvägar. Men sen när jag sökte upp det på Google hittade jag en DN-artikel där det stod att Regeringen har beslutat om det dvs. 120 km/H
Eh, på en motorväg ÄR högsta tillåtna hastighet 110 km/h, om inget annat anges!
Annan hastighet som kan anges är bla 120 km/h!
Ser du en motorvägsskylt, alltså den gröna skylten och inget annat, gäller 110 km/h. Har den gröna skylten sällskap med en hastighetsskylt gäller den hastigheten som står på skylten, ex vis 70 eller 120!
Tack inspektörn. Jag tänkte nog inte så långt
Läste nog inte så ordenligt. tänkte ’ den högsta hastigheten som kan förekomma på motorväg’.
Dock så har du helt rätt.
Dock så bör du också tänka på att tillåtna hastighet 120 är ovanligt, finns bara ett fåtal runt om Stockholm.
Den högsta hastigheten på motorväg i Sverige är 110kmh om inget annat anges!
Mvh
Tackar för alla svar
Grundregeln för motorväg och motortrafikled är väl att inget fordon får färdas i högre hastighet än 110 km/tim, om inget annat anges och om inte fordonet är hastighetsbegränsat till lägre hastighet enligt lag; exempelvis tunga lastbilar får ju inte åka i högre hastighet än 90 km/tim på motorväg och motortrafikled (eller 80 km/tim på övriga vägar) sålänge inte lägre hastighet gäller, och enligt internationell lag får väl tunga lastbilar heller inte vara konstruerade för att gå i högre hastighet än 90, och en bil eller lastbil med en släpvagn, en påhängsvagn eller en dolly med påhängsvagn får ju likaså inte åka i högre hastighet än 80 km/tim (sålänge inte lägre hastighet gäller).
Senaste foruminläggen
Rubrik