Start > Körkortsforum > Motorstopp!

Motorstopp!

Leverpastej 2011-11-01 15:30 ! Citera #
Hejsan!

Är inne på min fjärdelektion nu, allt funkar fin fint, förutom en grej. Jag får alldeles för ofta motorstopp. Detta händer oftast efter att jag har stannat helt och ska köra iväg igen. Någon som kan ge mig lite tips? Vad gör man för fel? Släpper man på kopplingen för snabbt och har inte gett tillräckligt med gas? Jag får dock inte motorstopp om jag ska växla ner till ettan och ska stanna, utan det är efter att jag har stannat och ska köra iväg igen som jag får problem.

Juste, kom på en snabb grej till. Ifall man ska växla ner till 1an och stanna helt. Just nu gör jag såhär:

Bromsa lite -> Kör ner kopplingen -> bromsar helt.

Går det att göra såhär?:

Bromsa helt i kombination med att jag kör ner kopplingen, så att när jag har kört ner kopplingen, då har jag precis kört ner bromsen helt?

Eller:

2an -> 1an -> kör ner kopplingen och håller den nere, och sen bromsa helt.

Jag gör det antagligen svårare än vad det är.

Mvh
Gäst 2011-11-06 15:33 ! Citera #
Träna lite mer på att hitta dragläget snabbt. Lyssna på motorljudet. Du ska ge lite grundgas och sedan höja kopplingen lite långsamt. Och själv gör jag som du först beskrev. ”Bromsa lite -> Kör ner kopplingen -> bromsar helt.” Men man ska ju naturligtvis växla ner också. Kör du till exempel i femman 110 på en motorväg. I avfarten sänker du farten bara genom broms. Innan väjningsmärken sänker du farten samtidigt växlar du ner. Om du har stannat och ska starta gör du som vanligt. 1:an - lite grundgas och höj kopplingen långsamt. ;)
Gäst 2011-11-25 20:52 ! Citera #
Jag har ett bra tips, försök att inte stressa så mycket och ta det lugnt. Öva lite mer där det iunte finns annan trafik tills du blivit säker på dragläget. Hoppas det hjälper dig lite grann i alla fall.
Gäst 2012-01-21 22:24 ! Citera #
Jag gör ungeför som du beskriver; släpper gas, trycker ner kopplingen & börjar bromsa tills bilen stannar. Detta gör jag alltid i korsningar där det är stopplikt, oavsett vilken växel jag har i. Så länge jag har nere kopplingen så får jag inte motorstopp. Det andra du beskriver med motorstopp hände mig för några dagar sedan. Skulle köra ut på en väg, utfarten till vägen var en backe. Kom bilar efter vägen så var tvungen att stanna helt i backen. Tre gånger på rad fick jag motorstopp. Anledning? Jo, släppte upp kopplingen för fort och hann inte möta tillräckligt med gasen. En av de tre gångerna mötte jag koppling och gas bra men gav alldeles för lite gas och det ledde oxå till motorstopp. Men det viktigaste av allt. Det är inte hela världen om man får motorstopp ibland. Det händer alla, även rutinerade förare. Bara man vet vad man ska göra när man får motorstopp för att så snabbt som möjligt komma iväg så är det ingen fara.
Gäst 2012-01-22 00:37 ! Citera #
eliand
Jag gör ungeför som du beskriver; släpper gas, trycker ner kopplingen & börjar bromsa tills bilen stannar. Detta gör jag alltid i korsningar där det är stopplikt, oavsett vilken växel jag har i. Så länge jag har nere kopplingen så får jag inte motorstopp.


Då lär du få problem på uppkörningen m. a. p. ecodriving. Motorbromsa först, sedan med pedal och först när du märker att varvtalet blir för lågt för den växel du ligger i (gissningsvis tvåan eller trean) så trycker du ner kopplingen alternativt växlar ned ytterligare (lite beroende på situation).
Emelie Askman 2021-07-22 17:31 ! Citera #
Hej jag har jätte problem med min Toyota COROLLA om kopplingen.Jag får ofta kärringstopp.Vad ska jag göra.Kan jag få några tips
Gäst 2021-07-25 17:39 ! Citera #
Emelie Askman 2021-07-22
Hej jag har jätte problem med min Toyota COROLLA om kopplingen.Jag får ofta kärringstopp.Vad ska jag göra.Kan jag få några tips
övning mer övning.

få in dragläget.
en del bilar så när man släpper kopplingen så möter man med gaspedalen just för att inte få ”kärringstopp”

andra bilar med starkare motorer så räcker det ofta med endast släppa kopplingen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov