När ska man köra i 3:an?
Tjena
Är så att på min körskolas bilar så ska man växla från 1an -> 2an -> 3an -> 4an. Alltså inte hoppa från 2an -> 4an för att då blir det ett ett jäkla oljud, detta har t.o.m läraren sagt. Att gå ifrån 4an -> 2an är dock inga problem. Det jag dock undrar är följande:
Eftersom man kör 4an på en 50väg så undrar jag när man ska ha nere 3an? Är det när man kör på en lite kortare 50väg och sedan kommer det en rondell (där jag ska ligga i 2an)?
Om jag bara kör ett 20tal billängder på en 50väg, vad ska jag då hålla för växel?
mvh
3an använder jag bara om jag ska växla upp.
Jag kör endast detta när det kommer till eco driving.
Växla upp
2an till 4an (50 vägar)
3an till 5an (på motorväg eller landsväg)
Växla ner
4an till 2an (innan rondeller och korsningar etc etc)
Om det är en kort sträcka efter t.ex. en rondell till en annan rondell eller korsning etc, så kan du ju ha i 3an för att sedan hoppa till 2an innan rondellen. Så 3an funkar nog i ditt fall, ja.
Jag brukar köra 4an på 50 vägar. lägger alltid i 2an i rondellen för att sedan lägga i 4an kort därefter. Men som din fråga löd, om det är endast en kort sträcka räcker det med 3an...
På min körskola skulle man köra i 3an på 30väg och 5an på 50väg (iaf på huvudled), fungerade bra med deras bilar.
Jag får köra på 3an på 40km/h väg. Men då kör jag inte eco driving. När jag körde med en annan lärare och vi körde eco driving då hoppade jag över 3an och körde direkt från 2an till 4an. Så det är nog olika beroende om man ska köra eco eller vanligt .
Kolla på varvtalen, de ska ligga på mellan 1000 och 2000 men man hör på motorljudet om man behöver växla upp. Jag har blivit ombedd att köra i 5:an på 50-väg om jag kan hålla jämn hastighet. Om jag måste er till 40 då och då är det bättre att köra på 4:an. Alltså upp till 10 km/h: 1:an, upp till 20 tvåan, 30 trean, 40 fyran, 50 femman och 60 sexan. Gäller på nyare bilar
Jisses, vad är det för dumheter ni lär er???
Jag har sagt det förut och säger det igen! Att komma iväg från stillastående till 50 km/h på en normal rak gata med god sikt och så vidare, gör följande:
Kör max två billängder på ettans växel, MEN med lite gas så att det händer något! Växla därefter till tvåan och accelerera BESTÄMT men max halvgas, upp till 3000 rpm, kolla alltså på varvräknaren, då ligger 99% av alla bilar i 50 km/h och då lägger man i en så hög växel som möjligt, beroende på motorstyrka, utväxling, last osv, så att man kan surfa på den uppnådda hastigheten. Lägger man i den höga växeln innan man kommit upp i hastighet så drar bilen mer bränsle och motorn kan börja hacka vilket medför att ni blir livrädda för motorstopp och trycker ner kopplingen och innan ni fått in nästa växel så har farten sjunkit så mycket att även den växeln blir för hög och så går det som det går. *suck*
Skall man upp i 70km/h så lägger man i 3:an när man kommit upp i 50km/h på tvåan och ACCELERERAR bestämt, dock max halvgas, till 3000 rpm, kolla varvräknaren, och vips är man uppe i 70 km/h, lägg därefter i så hög växel som möjligt och surfa på den uppnådda hastigheten.
Vad skall man då göra om man vill upp i 90km/h? Tja, läs ovanstående och tänk till lite så kommer ni nog på svaret!
Ett tips om man fortfarande är osäker är att tänka vad som händer när man cyklar på en 5-växlad cykel och lägger i en hög växel när man inte har fart. Det blir ju som alla vet ganska jobbigt att cykla då och musklerna får anstränga sig extra dvs förbruka med energi/bränsle än nödvändigt!
Inspektörn:
Är det inte lite det som de andra i tråden varit inne på redan? På trafikskolan jag går på så har man fått lära sig att köra ca 2 billängder i 1an sedan växla till 2an. Därefter beror det på situation. Ska man köra 50 kan man gasa upp till 50 och lägga i 4an, ska man upp till 70 gasar man till 50 och lägger i 3an och därefter upp till 70 och lägger i 5an.
Ska man högre i fart typ 90-110 eller så, så är det att föredra att växla ett steg åt gången. Om man kommer till en påfart till motorväg ska man växla från 2 (om man kommer via en sväng)-3-4-5 för att lättast få upp farten. Men sen beror de på bil osv som sagt också.
Dock låter 1000-2000 i varvtal som japonikka närmner lite väl lågt.
Husse!
Japonikkas inlägg och de flesta andra är ganska skrämmande.
Man har bestämt sig innan man rullar att man skall ha en viss växel i vid en viss hastighet. En riktigt bilförare använder rätt växel vid rätt tillfälle. Man kan köra på 5:an i 30 km/h, man kan köra på 2:an i 70 km/h, det gäller bara att veta när!
Mitt ovanstående inlägg är grunden för sparsam körning. Den kan/skall dock vara flexibel beroende på situationen! Jag har sett en massa idiotiska inlägg här tidigare om att man MÅSTE ha en viss växel i vid en viss situation, och då har man inte fattat någonting om bilkörning.
Jag vet att det finns trafiklärare som lär ut enligt receptet:Gör så här annars blir du kuggad! och dom har inte fattat vad dom har för yrke!
I ett utbildningsskede kan man lära ut att man ”skall” ha en viss växel i vid ett visst läge, MEN, när man sedan skall TILLÄMPA sina kunskaper måste man kunna läsa av situationen och välja växel därefter!
Vad många här inte förstår är att när dom är i början av sin utbildning får man lära sig saker rätt så schematiskt, men när det kommer till att köra självständigt=körkort, måste man kunna avgöra hur man skall göra i den specifika situationen!
Köp automatväxlad bil så slipper ni tänka.
I början när man kör så är det kanske bra med riktlinjer på när, var och hur. Jag hade samma frågor när jag började köra och det tog ett bra tag för mig att lära mig lyssna på motorn, kolla varvtal etc. Jag vet att jag fick protester när jag radade upp i vilken hastighet man ska använda vilken växel men för mig fungerade det utmärkt att ha det tänket och det funkade utmärkt att få det svaret från andra, då har man några riktlinjer att sträva efter och det kanske gör en själv säkrare.
Trean använder jag på 30-40 väg eller när jag ska accelerera upp till hastigheter över 60 km/h.
Det är lite dumt att du drar fram en trist attityd så fort man inte säger det du tycker inspektören.
Jag förstår att du har massor med erfarenhet men kan det vara så att vi som är i själva lärandet ser det på andra sätt än du? Vi behöver kanske lära oss på andra sätt än de du kan. Alla lär vi oss på olika sätt.
Ju mer van man blir desto mer naturligt blir allt med att lyssna, känna, veta och köra. Vanan kommer med träningen.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget