Start > Körkortsforum > Misslyckad uppkörning nr 2...

Misslyckad uppkörning nr 2...

murre 2011-10-26 20:34 ! Citera #
Usch man blir så trött på sig själv... Första uppkörningen gjorde jag utan att ha tagit några körlektioner (vilket jag i efterhand inte rekomenderar), jag och min handledare tyckte jag körde bra, men jag blev inte godkänd pga av planeringen. Tog tre lektioner och nu idag körde jag upp igen, med självförtroendet att min planering verkligen var bra och fungerade. Men nej, jag misslyckades. Inte på grund av planeringen utan på grund av ett verkligt korkat misstag från min sida. Jag förstår verkligen varför jag inte blev godkänd, åkte i ett område med högerregeln, tänkte för mig själv ”att nu måste jag verkligen kolla åt alla sidor och åka lugnt och försiktigt” jag åker förbi en korsning, kollar åt höger, ser ingen och gasar. TUUUUT säger det och en bil tvärbromsar. Förstår inte hur jag kunde missa den? Usch fy på mig! Jag måste ha kollat fast utan att SE vad jag sett!
När vi kommer tillbaka förklarar han självklart att kuggningen berodde på detta, men även på grund av att jag inte kört om en lastbil på en motorväg! Jag som bara ville vara försiktig! Den åkte i cirka 80-90 km/h och vägen var i 110 km/h. Men det är väl inte helt självklart att jag skulle ha kört om den? 110 är ju max och jag hindrade ju ingen trafik i och med att den låg före? Sedan sa han att jag inte ”följde upp i korsningen” What?? Att jag kollat åt alla sidor och håll och sedan åkt in och inte kollat igen? Det fattar jag verkligen inte. Om jag planerat vägen bra och sett att det är fritt fram behöver jag väl inte kolla en gång till?

Ville bara skriva av mig, åh ville så gärna ha körkortet nu till höstlovet...
keunasas 2011-10-27 12:51 ! Citera #
Jäklar vad synd, men min lärare säger att jag måste alltid hålla fartgränsen även om det gäller att köra om andra trafikanter, lite illa tycker jag dock.. är så läskigt att köra om lastbilar
DennisTheMenace 2011-10-28 01:45 ! Citera #
Va fan, min lärare sa ju att jag inte behöver köra om på motorvägen på uppkörningen om jag inte vill.

Dvs jag låg bakom en lastbil en gång som körde 90. Då sa han ”om detta händer på uppkörningen behöver du inte köra om om du inte vill”

Men han kanske menade att det var mycket vatten på vägen...så att vattenplaning är större chans.

”TUUUUT” situationen kan jag förstå. Men inte motorväg situationen :/
Tycker det är jobbigt när man vet att alla körskolelärare och uppkörnings övervakare tänker olika....-.-
inspektörn 2011-10-28 05:33 ! Citera #
Det är väl självklart att du skall köra om lastbilen?
Varför skall du ligga bakom?
Vara försiktig? Du har ju just börjat skapa en kö!
Om du hade varit ensam i bilen och skulle åkt en längre sträcka, hade du legt kvar och mesat bakom lastbilen?
Mitt tips är att ni skall våga KÖRA bilen, är ni rädda för det är ni inte mogna för körkort!
Att köra om en lastbil på motorväg när det inte finns annan trafik är nog bland det lättaste som finns i en uppkörning. Tittar man bara tillräckligt långt fram och planerar sin körning går det busenkelt. Ser man en lastbil långt fram och det är en 110-väg, så vet man att man är snabbare än lastbilen och kan förbereda omkörningen tidigt.
Till Dennis kan jag bara säga att det är synd att du haft en lärare som talar i termer om vad du behöver /inte behöver göra på en uppkörning. En uppkörning bedöms som en helhetsbedömning vilket gör att ett misstag kan accepteras ena gången men inte den andra. Allt beror på vad som händer i hela körningen! Din lärare skall lära dig att köra bil inte lära dig att klara en uppkörning, om du förstår skillnaden?
DennisTheMenace 2011-10-28 12:33 ! Citera #
Om det nu är så att man är ”rädd” så tror jag anledningen är att man kan kugga.

Antingen tänker han ”aaa kör om nu” eller så tänker han ”ne nu borde han inte köra om” Men jag antar att i 90% av situationerna så ska man köra om. Så länge lastbilen ligger i 90...
Gäst 2011-11-13 21:10 ! Citera #
Haha allting som inspektören låter så logisk tänk om alla i de korumperade trafikskolorna lärde ut som dig, då skulle alla klara på första försöket max andra
Gäst 2011-11-22 14:14 ! Citera #
Försök att inte stressa under uppkörningen så kommer det nog bra, använd stora säkerhetsmarginaler samt att du visar handledaren att du är säker i trafiken.

Planera i god tid och håll fartbegränsningarna!

Lycka till!
Gäst 2011-11-29 12:05 ! Citera #
Vägverket 2-0 Christian... Olykilg resultat. spelades idåg kl 8 på mårgon .. väl stark trafikerat (rush hour)Malmö...
Bilen .Vit Volskwagen passat .... stor och tungt som en strisdsvangn .
körde,, landsväg, motorväg,stadskörning,cirkulationsplats,höger,regel,kontroll............. you name it :o

jag kugade på grund att hastishet anpasning kom för sent ..jag var 60 på ländsväg. .......max var 70.
hhade lite räd att gassa eftersom kände inte tillrakligt bra gassen i det nya bilen , och det kändes som en flygplan varge gång jag gasade .
Resten var bra,, utmarkt.....

vi får se nesta gång ... nesta vecka ängelhom rematch..
Gäst 2011-11-29 14:17 ! Citera #
Hahaha jag hade samma bil på uppkörningen och det var tungt styrd hackade och hade svårt med gasen men det beror på att det är hybrid bil önskar nästa gång att det blir den svarta passat den är disel
jultomten 2011-11-29 17:30 ! Citera #
Jag har gjort uppkörning 3 gånger nu i november, och har blivit kuggad 3 gånger. Jag har haft körkort i ett annat land (ej EU-land) i 15 år och har aldrig orsakat en olycka. Jag är van vid att köra i en storstad med 7 miljoner invånare. Ändå blir man kuggad här i Jönköping! Det verkar som om de vill plocka pengar genom avgifterna nu innan jul. Jag är väldigt besviken, vet inte hur man ska köra bättre så att det passar. Jag får olika förklaringar varje gång om anledningarna till att jag blir kuggad. :o

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor