Start > Körkortsforum > Övningsköra i Uppsala ger dig …

Övningsköra i Uppsala ger dig mycket!

Gäst 2011-10-24 14:21 ! Citera #
Jag har alltid varit skeptisk att övningsköra i Uppsala men efter att ha övningskört här nu cirka 12 ggr så tycker jag det är riktigt givande. Uppsala är en mycket rörlig stad med otroligt mycket cyklister och gående så här lär man sig verkligen att ha koll på allt runtomkring. Plötsligt då du kör kan det komma cyklister från vilket håll som helst och gående som plötsligt går ut på gatorna istället för på övergångsställena.

Min lärare har rätt då han sa:

” Kan du köra i Uppsala, kan du köra överallt i Sverige ”
Adddde 2011-12-07 22:46 ! Citera #
Men jag tror inte det är lika roligt om man vill hitta en parkeringsplats att öva på parkering, eller öva start i backa. Stadskörning kan däremot vara väldigt bra för koncentrationsförmågan och uppmärksamheten.
onper 2011-12-23 18:25 ! Citera #
Jag övningskör själv i Göteborg, mitt i den värsta gröten. På den första lektionen så var det bara att lyckas ta sig igenom korsvägen (för er som inte vet, helvetet) utan en skråma. Jag tycker att det är otroligt mer värt att övningsköra i storstäder då man faktiskt utsätts för ordentliga riktiga förhållanden och inte som i småstäder där man under rusningstrafik kör helt ensam på en väg. Stadskörning är troligtvis det jobbigaste momentet då det är väldigt mycket som händer, men övningskör man i en storstad ingår stadskörningen i alla moment, att bara ta sig till ett område där man ska träna något som ”backlutning” övar man sig på stadskörning, motorväg, cirkulationsplatser, obevakade övergångsställen, bevakade övergångsställen och allt annat mellan himmel och jord, förutom möjligtvis landsväg ”/.

Kan du köra i en storstad kan du banne mig köra överallt, så är det verkligen.
inspektörn 2011-12-23 19:20 ! Citera #
Eh, onper, att köra i Korsvägen är nog bland det enklaste som finns. Kö, lång tid att planera sin körning, val av körfält mm mm, att däremot göra en vänstersväng på en landsväg där det är 90 km/h är fruktansvärt svårt och sådana lägen finns det inte många i Göteborgstrakten!
Att krypa i låg hastighet bland många bilar kräver faktiskt inte så mycket av föraren, även om det inte är helt lätt, men snabba beslut i höga hastigheter kräver mycket av föraren och ett misstag där kan bli katastrofalt!
Mig veterligen försöker man köra uppkörningarna så att man testar ca 80% på landsväg/motorväg och resten i tättbebyggt område och manövrering. Det är när det är höga hastigheter som dödsolyckorna inträffar och då är det bäst att kunna hantera just dom situationerna!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 18:45
8
I dag 18:08
1
I går 20:30
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov