Hej, jag kommer nog att köra upp nu på vintern. Är det jobbigt? Jag har bara övningskört sommartid och hösttid.
Kommer ju givetvis ta några lektioner innan uppkörningen nu i vinter. Vad har ni för erfarenhet att köra upp vintertid?
Vad jag har hört, så har dom överseende. Men jag förstår inte i vad dock. Det är ju inte en väldans skillnad om du kör i t.ex. stadstrafik. Tänk bara på att hålla lägre hastighet, så ska du se att det går bra. Sänk hastigheten långt innan svängar, korsningar, övergångsställen etc.
Och nej, jag säger inte att vinterväglag osv är detsamma som sommar,vår, höst eller nåt. Men det handlar ju som sagt bara om 40-45 minuter.
Ja har haft bil och körkort i 3 månader bara, usch de kommer va jobbigt att köra på min första vinter
Det är mycket möjligt att det är så att det kan vara ”svårare” att köra vintertid. Men detta är uppkörningskontrollanterna medvetna om och har därför överseende med att man t.ex. håller en lägre hastighet eller ökar avståndet till framförvarande bil.
Så ta det extra lugnt och tänk på att ta det försiktigt så kan det lika gärna vara till din fördel.