Start > Körkortsforum > HALKBANA imorgon, några frågor…

HALKBANA imorgon, några frågor.

Gäst 2011-10-24 13:31 ! Citera #
Jag undrar vilka hastigheter man ska tvärbromsa på is och ska man bara styra rakt fram då?

Ska man bromsa på asfalt i 70? Hur kommer bilen att reagera då och hur ska jag ratta?

Kan någon beskriva från början till slut vad ni fick göra.

I´m lost :)
DennisTheMenace 2011-10-25 03:41 ! Citera #
Du får instruktioner där. Var inte orolig för att kugga bara, för det är i stort sätt omöjligt :P Halkbanan är endast till för att du ska misslyckas på. Och då menar jag inte misslyckas med halkbanan, utan att hålla bilen typ stadig utan att få sladd.

Själv tråkade jag till det för mig och höll bara några kilometer för fort :(

Och nej, det är inte ett rally race ni ska köra eller nåt :D Utan bara testa bromssträckor, kurvor i halt och torrt väglag för att få känna på skillnaden osv.

Just det! Ni ska testa skillnaden på ABS bromsar och vanliga spärrbromsar (eller vad det heter). 8-)
keunasas 2011-10-27 12:54 ! Citera #
Min lärare berättade att han endast underkänt två elever, den ena körde in i ett hus som låg i närheten och den andra tog upp sin mobiltelefon, så det är inget att rekomendera.
Gäst 2012-01-19 16:34 ! Citera #
Gör som du blir tillsagd och koppla av men var på alerten. Halkbanan är ju till för att du ska lära dig något, itne för att du redan kan det.
Gäst 2012-01-24 15:06 ! Citera #
keunasas
Min lärare berättade att han endast underkänt två elever, den ena körde in i ett hus som låg i närheten och den andra tog upp sin mobiltelefon, så det är inget att rekomendera.

Haha, ja hus är nog bra att hålla sig ifrån när man sitter i bilen :P
Gäst 2012-04-06 15:53 ! Citera #
Ville bara uppdatera här och berätta att halkbanan klarade jag galant. Alla klarade det. :D Jag var så nervös så jag skakade, efteråt kändes det otroligt skönt. Om ni har frågor om halkbanan så kan ni ställa dem så svarar jag på hur min risktvåa såg ut :)
Gäst 2012-04-07 09:13 ! Citera #
Jag ska göra den snart, är inte orolig för att bli kuggad, men däremot för att jag ska göra bort mig genom att tex få motorstopp...Mennvad är det för grejer man får göra egentligen?
Gäst 2012-04-09 18:33 ! Citera #
Hej! Först fick vi information en stund i ett klassrum sedan fick vi prova på lite grejer om man så ville och få känna hur det känns att krocka i 10 km /h med bilbälte. (Inget poänggivande utan bara för att prova på).

De flesta fick köra automatbilar för att de inte hade så många manuella (GIllinge halkbana).
Första grejen var att man skulle komma upp i hastighet 50 och tvärbromsa på vanlig asfalt.
Sedan samma grej fast med 70 km / h.

Sedan gjorde man det här på halt väglag. Tvärbromsa i 50 km/h och sedan 70 km /h .

Sedan skulle man tvärbromsa då läraren sa till i walkie-talkien för att snabbt försöka väja bilen från konerna (som skulle föreställa barn). Det gjorde man i 50 km/h och även 70 km/h. Man får tydliga instruktioner först innan testet. Och man ska lyssna på läraren ordentligt annars blir de lätt sura.

Men vi fick alltså köra upp till en viss hastighet för att sedan bromsa vid en linje eller då läraren sa NU!.

Alla klarade halkbanan.



Walkyra
Jag ska göra den snart, är inte orolig för att bli kuggad, men däremot för att jag ska göra bort mig genom att tex få motorstopp...Mennvad är det för grejer man får göra egentligen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo