Hej! Först fick vi information en stund i ett klassrum sedan fick vi prova på lite grejer om man så ville och få känna hur det känns att krocka i 10 km /h med bilbälte. (Inget poänggivande utan bara för att prova på).
De flesta fick köra automatbilar för att de inte hade så många manuella (GIllinge halkbana).
Första grejen var att man skulle komma upp i hastighet 50 och tvärbromsa på vanlig asfalt.
Sedan samma grej fast med 70 km / h.
Sedan gjorde man det här på halt väglag. Tvärbromsa i 50 km/h och sedan 70 km /h .
Sedan skulle man tvärbromsa då läraren sa till i walkie-talkien för att snabbt försöka väja bilen från konerna (som skulle föreställa barn). Det gjorde man i 50 km/h och även 70 km/h. Man får tydliga instruktioner först innan testet. Och man ska lyssna på läraren ordentligt annars blir de lätt sura.
Men vi fick alltså köra upp till en viss hastighet för att sedan bromsa vid en linje eller då läraren sa NU!.
Alla klarade halkbanan.
Jag ska göra den snart, är inte orolig för att bli kuggad, men däremot för att jag ska göra bort mig genom att tex få motorstopp...Mennvad är det för grejer man får göra egentligen?