Start > Körkortsforum > Vilken bil har startkabeln kop…

Vilken bil har startkabeln kopplad till karossen?

Gäst 2011-10-22 15:18 ! Citera #
När man ska starta sin bil med hjälp av startkablar så ska man ju koppla ihop de båda bilbatteriernas pluspoler och koppla den den minuspolen till karossen på den andra bilen - och det är där ett litet frågetecken uppstår.

Vilken bil ska ha kabeln kopplad till karossen - den som ger eller tar ström (spelrar det någon roll).

För den detaljen står inget om i boken, lite konstigt.

tack på förhand :)
Gäst 2011-11-06 15:37 ! Citera #
Minuskabeln från ”hjälpbatteriet” ska kopplas till karossen på den bil som har problem med att startas.
dahliners 2012-02-16 22:30 ! Citera #
Batterit med mest strömska ha minuskabeln i karossen, detta för att minska risken för gnistbildning nära syran i laddad strömkälla eftersom ett urladdat sådant bara innehåller vatten räknat innehållets mängd i procent.
Gäst 2012-03-01 09:41 ! Citera #
Det där undrade jag också över länge. Lärde mig det i samband med att jag satt i en polares bil när vi fick bensinstopp i Danmark. Så kom en servicesnubbe och fyllde på tillräckligt med bensin för att vi skulle kunna ta oss till närmaste bensinstation. När vi skulle starta och rulla iväg igen så var batteriet urladdat av någon anledning. Så servicesnubben hämtade ett löst laddat batteri som han kopplade ihop med bilen. Då det lösa batteriet inte hade någon kaross, så fanns det ju inga andra möjligheter än att minuskabeln satt mellan det laddade batteriet och karossen på bilen med det urladdade batteriet. Och i och med den historien kommer jag aldrig glömma det heller :P

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov