Väjningsplikt vid körning in på huvdled?
Hej!
När jag är vid en korsning och ska köra på en huvudled (höger sväng) så har jag väjningsplikt mot alla bilar på huvudleden. Det jag undrar är hur länge jag ska vänta för att köra ut på huvudleden?
Om det är fritt i ”mitt” körfält, alltså från vänster men kommer en rad med bilar från höger, ska jag vänta in så de också har kört förbi korsningen?
Enligt teorin är det mitt fel om jag kör ut och någon från höger gör en omkörning och krockar med mig, men i praktiken ser jag aldrig någon som väntar ut båda körfälten... Min handledare blir mindre glad på mig då jag väntar ut båda körfälten...
Men vad gäller, vänta ut eller bara försäkra mig om att inga omkörningar pågår från höger??
Mvh // Veronica
Det räcker att det är fritt i körfältet du ska ut i. Det är omkörningsförbud i samband med högerregelskorsningar (undantag: tvåhjuliga fordon får köras om).
Det kan ju alltid vara någon som bryter mot reglerna, så det kanske inte är dumt att kika åt höger för att vara på den säkra sidan. Men det är inte meningen att du ska vänta tills hela vägen är fri. Du ska bara vänta tills du kan köra ut utan att vara i vägen för någon annan.
Hej.
Tack för ditt svar, men jag tänker inte på korsning som regleras med högerregeln, utan jag tänker på en korsning där huvudled och väjningsplikt råder. Har jag väjningsplikt och ska köra ut på huvudleden så har jag väjningsplikt mot båda körbanorna, inte bara i det körfältet som jag ska ut i.
Där av min fråga hur länge jag ska vänta ang trafik i mötande körfält...
Nej du ska inte vänta tills alla bilar från höger har kört förbi, det du är skyldig att göra är att titta så att ingen redan påbörjat en omkörning innan du kör ut.
Många missar just ”titten” åt höger när de ska svänga ut höger på huvudled, men att vänta tills samtliga bilar därifrån passerat skulle leda till onödigt överdriven väntan.
Men varför skall du ha väjningsplikt mått bilar som kommer från höger om du skall svänga höger
men varför skall du ha väjningsplikt mått bilar som kommer från höger om du skall svänga höger
När du ska köra in på huvudled har du väjningsplikt mot att alla bilar som kör där.
Eftersom det inte är förbjudet att köra om strax före eller i en korsning på huvudled så måste du som kör ut på den uppmärksamma trafiken från höger då det kan förekomma att en bil där har påbörjat en omkörning och då ligger i det körfält som du tänkt att köra ut i.
Hej igen.
Reben: Tack för ditt svar! Ja, att vänta ut alla gör ju att man gör fel enligt blockeringsregeln...
Gäst: Enl trafikreglerna har du väjningsplikt mot ALL trafik på huvudled, spelar ingen roll om de ligger i ditt tänkta körfält eller mötande körfält.
Det låter rätt så onödigt att vänta ut båda körfälten. Ifall det är ganska trafikerat på vägen brukar jag, vid högersväng, börja rulla ut direkt när bilen precis passerat. Det är bra för att hålla trafikrytmen igång.
Senaste foruminläggen
Rubrik