Start > Körkortsforum > 7 tips för att godkänna ditt k…

7 tips för att godkänna ditt körprov

Haroonkhan 2011-10-19 16:04 ! Citera #
7 tips för att godkänna ditt körprov

Tips 1 - Titta på din hastighet

- Gå inte över skyltad hastighet, även om andra förare ökar takten.
När du accelererar att köra in på en landsväg eller motorväg, vara noga med att inte gå över hastighetsgränsen.

- Se upp för skola och lekplats zoner
Fortkörning genom en skola zon eller lekplats är en vanlig anledning till förarna för att misslyckas deras test.
Tips 2 - Håll avståndet

- Inte baklucka - håll ett säkert avstånd mellan fordon
räkna bort två sekunder efter avstånd på de flesta gatorna.
Öka den till minst tre sekunder på landsvägar eller motorvägar och minst fyra i dåligt väder.
Tips 3 - Kom till fullständigt stopp

kommer till en fullständigt stopp, inte rulla, stanna vid alla stoppskyltar och rött ljus, när du stannar vid korsningar eller övergångsställen, se till att din bil är bakom den vita linjen.
Tips 4 - Skanna korsningar noggrant

Skanna igenom alla korsningar även om du har företräde. Skanna vänster, höger och framåt.
När det är säkert att dra in en korsning kör sakta, kom ihåg att fotgängare har företräde vid okontrollerad korsning och övergångsställen.
Tips 5 - Kontrollera axlar

När du gör en sväng eller körfältsbyte, se till att kontrollera spegel, signal och kontrollera axlar till cyklister, fotgängare och andra trafikanter, som kunde vara på väg in i din väg.
Tips 6 - Gör en ren sväng

- Stanna i ditt körfält under hela svängen.
Upprätthålla bra ställning i ditt körfält genom att inte vända för bred eller slarva.
Tips 7 öva, öva, öva (Practice, practice, practice)
att bli en säker förare händer inte över en natt.
ju mer erfarenhet du har under olika väderförhållanden och trafiksituationer, desto mer förberedd kommer du vara för ditt prov
Jag hoppas att dessa tips hjälper dig att få redo för ditt körprov.

Ja, och en sista sak. Lycka till!

Haroon Khan
Borås, Sverige
Reben 2011-10-21 16:59 ! Citera #
Bra tips!
Men den jag ställer mig tveksam till är en del av tips 3.
Vid STOPP-skylt så ska du alltid stanna ja, det är lag på det så det har du rätt i.
Vid rött ljus däremot är det bara bra om du kan rulla hela tiden (utan att passera ljuset eller köra in en annan bil såklart).
Det är en del av eco-driving (inte för många onödiga stopp) och är något som det tittas på allt mer.
Mohamed 2022-01-23 00:13 ! Citera #
Tack för tips, 27-01-2022 har jag körprov, jag hoppas att jag blir godkänt för att jag fick från dig bra tips.
Tack så mycket.
Gäst 2022-01-23 13:18 ! Citera #
Angående Avstånd om kör 60 km om det finns bil framför dig så kan man köra typ 50 km för att de 2 sekunder avstånd ellr?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo