Start > Körkortsforum > Jag är en rädd handledare

Jag är en rädd handledare

Tiamia 2011-10-10 13:58 ! Citera #
Jag har börjat övningsköra med min dotter. Hon kör även på trafikskola och där går det jättebra eftersom läraren har dubbelkommando. När dottern och jag är ute och kör är jag jätterädd hela tiden. Försöker att inte visa det, men sitter på helspänn eftersom jag ju inte kan göra något om hon tappar kontrollen eller missar någon liten cyklist eller så.....
Vad kan jag göra för att känna mig lugnare? Hur gör ni andra som är handledare åt en bilskoleelev?
MYCKET tacksam för allt råd och tips.
gäst 2011-10-13 19:36 ! Citera #
Släpp inte ut dottern i sitatuioner du inte tror hon klarar! Det är ju A och O!
Åk bara på tomma parkeringar eller liknande tills hon har koll på bilen, sen i små tomma områden typ industriområden och landsvägar/småvägar i skogen.
Det är ju rätt dumt att låta henne åka runt i trafikerade miljöer där du inte tror hon har full uppmärksamhet på allt omkring er. Det är du som är handledare, ergo; du bestämmer vad ni gör och inte gör under körlektionerna!
Gäst 2011-11-22 14:35 ! Citera #
Jag tycker att du ska ensam med din dotter ta henne till en stor yta (parkering eller dylikt), köra runt och försöka visa henne bra sätt att köra så både hon och du har nytta av det, speciellt du som är rädd!

Men ge henne också tid, försök att förklara så bra som möjligt.

Mvh
36årutankort 2011-12-05 16:19 ! Citera #
Jag vill rekommendera att ni övningskör med en berättande körning.

Den som kör bilen är den som pratar. Handledaren är tyst och lyssnar och stoppar eleven om den säger att den ska göra på ett visst sätt och detta inte är det rätta.Det innebär att handledaren inte behöver vara rädd vid övningskörning.

Ex. Här framme kommer en korsning och jag ska svänga vänster - Jag kollar inne, sido, dödavinkeln, blinkar, dödavinkeln byter till den vänstra körfältet och stannar vid rödlyset. Jag blinkar självklart med vägvisaren med!

En toppen idé

Viktoria
Ebboba 2011-12-26 20:46 ! Citera #
Jag tycker också att du kan följa med i bilen under en körlektion hon har med körskolan. Då märker du ju lite vilken nivå hon är på. På vår handledarkurs uppmuntrade körskolan handledarna att ha kontinuerlig dialog med körskoleläraren för att få veta vad eleven behövde träna mer på och även att följa med på körlektioner. Genom att samarbeta upplever jag att man får ut mesta möjliga av de pengar man betalar för körlektionerna.
TobiasN 2012-01-09 08:25 ! Citera #
Ja, kör inte i trafikerade miljöer. Om man kör långsamt på landsvägar eller i industriområden så kan du ha lite kontroll på bilen fast du sitter i passagerarsätet. Du kommer åt både ratten och handbromsen.
Istolig 2012-01-09 15:45 ! Citera #
Det du skall vara medveten om är att det är inte din dotter som kör bilen, det är Du. Du blir ansvarig ifall ni krockar. Detta medför att du faktiskt skall vara nervös, det är också förmodligen ett tecken på att ni utför för svåra uppgifter än vad du tror att hon faktiskt klarar av. Åk till en avskild väg där du har möjlighet att testa henne på uppgifter som är grundläggande inom trafiken, (dvs att kunna bromsa hårt, parera koppling, kunna undvika hinder osv. Tillslut kommer förhoppningsvis ditt förtroende för henne öka och våga koppla av lite mer.

En annan viktig sak är också att inte låta henne bestämma vart ni skall köra utan det är som sagt ditt ansvar och vägra låta det gå för snabbt!

Lycka till!
Gäst 2012-01-15 21:28 ! Citera #
Att vara handledare är svårt såklart. Men det gälelr att ha förutsättningarna klara sinsemellan innan man kör. Mitt tips är att man sätter sig och går igenom hur allt ska fungera innan man börjar köra.
Jasper 2012-01-18 17:10 ! Citera #
Självklart så är du nervös, men det är ju den som kör också! Du ska vara rak och tydlig med det du vill ha sagt, och kom ihåg att du inte kan förvänta dig något av den som kör. Det är DU som har kunskaper om körningen, och det är DU som ska lära ”eleven”. Jag tror att det löser sig, bara ni i bilen kan kommunicera och inte stressa upp er! Lycka till med körningen :)
samueel 2012-03-17 16:52 ! Citera #
36årutankort
Jag vill rekommendera att ni övningskör med en berättande körning.

Den som kör bilen är den som pratar. Handledaren är tyst och lyssnar och stoppar eleven om den säger att den ska göra på ett visst sätt och detta inte är det rätta.Det innebär att handledaren inte behöver vara rädd vid övningskörning.

Ex. Här framme kommer en korsning och jag ska svänga vänster - Jag kollar inne, sido, dödavinkeln, blinkar, dödavinkeln byter till den vänstra körfältet och stannar vid rödlyset. Jag blinkar självklart med vägvisaren med!

En toppen idé

Viktoria


Mycket bra förslag. Jag gör så när jag kör med min pappa, det fungerar utmärkt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov