Start > Körkortsforum > HUR kör ni i områden med höger…

HUR kör ni i områden med högerregeln?

Veronica 2011-10-05 12:55 ! Citera #
Hej!

Min personlig åsikt är att högerregeln ska följas... men av de som har körkort är det inte särskilt många som gör det utan lokala regler uppstår där ner ”större väg går först” typ.

Därför är det inte lätt att få praktisera regeln i praktiken och inte heller se och lära hur andra i min närhet kör.

Så, OM ni är i ett villaområde där högerregeln gäller HUR kör ni då?
Saktar ni in innan varje korsning, växlar ner och glider fram till ni har bra sikt?
Eller ligger ni kvar i ca 30km/h och intar handlingsberedskap?

Eller hur gör ni?
Gäst 2011-10-05 21:41 ! Citera #
Om sikten är god så släpper jag bara gasen för att försäkra mig om att det inte kommer några bilar. Fast om det finns buskar, byggnader, bilar och diverse hinder så saktar jag ner, lägger i tvåan och är beredd på att stanna om så krävs. Det problematiska blir när jag ska svänga höger och det kommer bilar från vänster (d.v.s att de måste väja för mig). Det händer nästan aldrig att någon stannar och lämnar mig företräde.
Gäst 2011-10-12 13:57 ! Citera #
Hur man kör fram mot en högerregelskorsning beror helt på sikten. Det är ju dumt att hålla på att bromsa i onödan, så om sikten är god är det ingen mening med att sakta ner. Om sikten är skymd kan det däremot vara nödvändigt att sakta ner. Om det kommer någon från höger så måste du kunna stanna, så sikten är avgörande när det gäller vilken hastighet och växel man kan ha. Att minimera reaktionstiden hjälper ju inte om bromssträckan är toklång och man är för nära när man får syn på bilen man ska väja för.
Gäst 2011-10-30 00:36 ! Citera #
Brukar sakta in om det är dålig sikt men blivit uppmuntrad (och gör så numera) att titta tidigt genom/över buskar eller biltak osv, bara hålla beredskap på bromsen och inte hålla för hög fart så klart! ;) Tog några gånger innan jag fått kläm på detta med högerregeln.

Men en sak som jag funderat på. Låt säga att det är en 4-vägs korsning och högerregeln gäller. Vad händer om 4 bilar från samtliga riktningar möts i korsningen? Vem väjer för vem i det läget då alla ska väja för någon från höger. Ett otroligt exempel som kanske aldrig hänt eller komma hända, men är lite av en funderare jag haft.
Veronica 2011-11-06 18:36 ! Citera #
Hihi, den funderingen fick jag med ganska så snabbt efter jag började lära mig trafikreglerna. Så jag har tagit reda på svaret! :D

Det är ömsesidig hänsyn som gäller. Samma som vid flervägsstopp t ex. En del anser att först på plats kör men det kan man inte utgå från att alla fyra anser, så ögonkontakt och försiktigthet gäller när man kör vidare. Och tänka på att inte hindra eller blockera i onödan.

Ska bli kul och se om man hamnar i den situationen någon gång...
Gäst 2011-11-25 20:54 ! Citera #
Jag håller ner hastigheten i fall att folk inte är medvetna om att högerregeln finns för att vara beredd på att handla om någon annan gör fel i trafiken. Däremot stannar jag inte och släpper fram bilar om jag kommer från höger ;P

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo