Dessa frågor har ja så svårt för, hur räknar man enklast utan miniräknare?
Den vanligen angivna formeln är väl Volymprocenten * Volymen i cl * 0,025. Att multiplicera med 0,025 utan miniräknare kan kännas svårt för de som inte är så förtjusta i matte.
Det lättaste är ju att få så lite decimaler som möjligt, så jag tycker ofta att det är lättare att ta volymen i liter, eftersom det ger ett fast tal på 2,5 istället för 0,025.
Volymprocenten * Volymen i liter * 2,5 = x cl 40%-ig sprit
Ex: Du dricker 50 cl öl med en alkoholhalt på 5,5%
.
Börja med att omvandla volymen till liter (50 cl / 100 = 0,5 L).
Sen tar du 5,5 * 0,5 för att få reda på hur många cl ren alkohol det innehåller.
5,5 * 0,5 = 2,75 cl ren alkohol.
För att sen ta reda på hur många cl starksprit det blir så tar du 2,75 * 2,5 = 6,875 cl (ca 7 cl starksprit)
Så exakt som 6,875 måste du inte kunna räkna. Kommer det en fråga om det, så är marginalerna antagligen så stora så det räcker att du räknar ut att det är ungefär 6-7 cl starksprit.
Man kan ju räkna med bråk istället. Om man tar exemplet ovan så är ju det en halv liter, så då kan du ta 5,5 / 2. Dricker du istället 33 cl av samma dryck så blir det 5,5 / 3. Det fasta talet blir fortfarande 2,5 och inte 0,025.
Tack så mkt för fin förklaring. Känner dock att jag måste ta mig några minuter och verkligen få in detta nu!
TACK
SÅ!! Nu några minuter senare så förstår jag! Tack till dig och till forumet
Jag fattar absolut ingenting av detta, brukar dom alltid fråga om det på teoriprovet?
Ja nästan bara såna frågor
Ja nästan bara såna frågor
Skojar du? Själv har jag gjort provet 2ggr och
aldrig fått en sån fråga med cl sprit, bara bromssträckor och så.