Växling
Min lärare är stenhård på detta med ecodriving och hoppa över växlar... Jag är med på noterna men ibland förvirrar jag mig totalt.
Vid vilken hastighet anser ni att man ska använda respektive växel. Och hur gör ni när ni närmar i trafikljus? Växlar ni ner eller gör ni det först när ni står stil? Tacksam för era reflektioner!
Om sikten är dålig ska du ligga i låg hastighet och därmed låg växel också, för att lättare kunna stanna och köra iväg. Sen ska man helst ligga i hög växel som du säger och gärna hoppa över växlar. Men generellt:
5-20 km/h --> 1:an endast om sikten är dålig annars 2:an
7-30 km/h --> 2:an
20-30 km/h --> 3:an
30-50 --> 4:an
50 och uppåt --> 5:an om sikten är bra. Annars 60-70 uppåt --> 5:an
Förutom sikten spelar vägbanan stor roll. Ju brantare uppförsbacke desto lägre växel ska du välja. Och högväxel vid nedförsbacke. Så, sikten, farten och vägbanan avgör växeln. Och det bästa är naturligtvis att lyssna på motorljudet.
Vid trafikljus:
Motorbromsnign dvs. släppa gasen. När farten minskas ska man växla ner men inte till 1:an om bilen fortfarande rullar i 30. När bilen står stilla eller eller strax innan den ska stanna - kan du växla ner till 1:an.
Kortfattat:
Sikten, farten och vägen avgör vilken växel du ska ha.
Det varierar även mycket från bil till bil, exempelvis bensin och diesel. Kan vara värt att tänka på
Eco-driving innebär bland annat att du ska hoppa över växlar och motorbromsa.
Därför skall du om möjligt endast släppa på gasen när du ser ett rödljus om det lyser rött för att
öka chansen till grönt ljus innan du är framme, för att undvika onödiga stopp.
Om du har för hög växel i för låg hastighet måste du växla ner, men detta är också eco-driving om du är i samma situation som ovan.
Då motorbromsar du vilket betyder att motorn bromsar sin kraft och bromsar därmed bilen vilket gör att hastigheten sänks utan
att bromsa.
Skulle det slå om till grönt efter du har växlat ned en växel så gör det inte så mycket, då du redan har en hög växel
och inte sänkt farten jättemycket. Detta gör att du inte behöver accelerera så mycket. Accelerationen är nämligen det som drar
mest bränsle.
Jag motorbromsar alltid och bromsar bara när det behövs, t.ex de sista 15-20km/h för att kunna stanna där jag vill,
eller när jag behöver sänka farten plötsligt t.ex i stadstrafik om någon skulle gå över gatan och framförvarande fordon stannar.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget