Gör så här att du när du saktar ner tryck ner kopplingen och bromsen samtidigt, men innan du saktar ner ska du trycka ner bromspedalen eftersom bilen rör sig fortare när du trycker ned kopplingen. När det gäller rödljus ska du inte röra växeln förän du står helt still, det är för att du inte ska stressa och att du i lugn och ro ska påbörja din körning utan hinder och problem. Men efter ett tag när du lär känna bilen bättre kommer du själv att märka vilken växel som behövs inom respektive hastighet, oftast vid svängar brukar man använda tvåans växel och i rondeller likadant.
Men alltid när du saktar in på något ställe som te.x innan en väjningsplikt med skymdsikt eller en stopplikt.
Så här tycker jag också om att göra, men det är ju inte att motorbromsa.
Jag tycker också det är svårt att komma in mjukt inför rödljus samtidigt som jag undviker att hålla ner kopplingen så att bilen går på tomgång. Bilen hemma och körskolans bil uppför sig olika så det gör ju inte saken lättare.
Men efter att ha kört fram och tillbaka samma väg många gånger tycker jag det går lättare - olika korsningar olika taktik. (Nedförsbacke, uppförsbacke, ljus där man nästan alltid får grönt, osv).