Start > Körkortsforum > Inför rödljus

Inför rödljus

Maja-a 2011-09-30 13:18 ! Citera #
Inför ett rödljus så ska man ju sakta in i god tid = så fort man ser det.
Men jag fick lära mig på körskolan att man ska ligga på kopplingen och växla ner tills man kommer fram så man kan fånga upp bilen igen om det hinner slå om.
Dock så har jag förstått nu att man ska växla ner och använda motorbromsen innan. Hur lyckas man med det utan att bilen ”rycker till”?
Harmonization 2011-09-30 17:16 ! Citera #
Om man växlar ner och sedan drar upp kopplingen låångsamt och försiktigt, så förhindrar man att bilen rycker till. (: Motorbromsningen kommer då nästan kännas som att bromsa med färdbromsen. Men i det här fallet är det ”kopplingen som är bromsen”. Att dra upp kopplingen fort i samband med nedväxling kan liknas med att bromsa hårt. Om man istället är varsam och tar upp den sakta, så är det samma som att bromsa mjukt, i princip.
Jejja 2011-10-04 00:02 ! Citera #
Jag växlar ner till tvåan och hoppas på grönt så jag kan rulla på, men annars är det ju bara att bromsa och lägga i ettan:)
Gäst 2011-10-13 22:18 ! Citera #
Maja-a
Inför ett rödljus så ska man ju sakta in i god tid = så fort man ser det.
Men jag fick lära mig på körskolan att man ska ligga på kopplingen och växla ner tills man kommer fram så man kan fånga upp bilen igen om det hinner slå om.
Dock så har jag förstått nu att man ska växla ner och använda motorbromsen innan. Hur lyckas man med det utan att bilen ”rycker till”?

Gör så här att du när du saktar ner tryck ner kopplingen och bromsen samtidigt, men innan du saktar ner ska du trycka ner bromspedalen eftersom bilen rör sig fortare när du trycker ned kopplingen. När det gäller rödljus ska du inte röra växeln förän du står helt still, det är för att du inte ska stressa och att du i lugn och ro ska påbörja din körning utan hinder och problem. Men efter ett tag när du lär känna bilen bättre kommer du själv att märka vilken växel som behövs inom respektive hastighet, oftast vid svängar brukar man använda tvåans växel och i rondeller likadant.

Men alltid när du saktar in på något ställe som te.x innan en väjningsplikt med skymdsikt eller en stopplikt.
Gäst 2011-11-01 16:14 ! Citera #
Jag har bara kört inför rödljus en gång, då fick jag bromsa lätt, växlen skulle vara på 2an, sen motorbromsade jag. Men det hann inte bli grönt när jag kom fram till rödljusen, så jag stannade bilen helt.
Jag stod längst fram och det var första gången jag körde ute bland bilar, så jag fick lite panik där, gjorde bara som han sa, nu i efterhand så undrar jag om jag äns tänkte när jag fick stopp på bilen, de tror jag inte. Men jag har i alla fall lärt mig hur man gör nu.
Milanda 2011-11-03 17:28 ! Citera #
driven

Gör så här att du när du saktar ner tryck ner kopplingen och bromsen samtidigt, men innan du saktar ner ska du trycka ner bromspedalen eftersom bilen rör sig fortare när du trycker ned kopplingen. När det gäller rödljus ska du inte röra växeln förän du står helt still, det är för att du inte ska stressa och att du i lugn och ro ska påbörja din körning utan hinder och problem. Men efter ett tag när du lär känna bilen bättre kommer du själv att märka vilken växel som behövs inom respektive hastighet, oftast vid svängar brukar man använda tvåans växel och i rondeller likadant.

Men alltid när du saktar in på något ställe som te.x innan en väjningsplikt med skymdsikt eller en stopplikt.

Så här tycker jag också om att göra, men det är ju inte att motorbromsa.

Jag tycker också det är svårt att komma in mjukt inför rödljus samtidigt som jag undviker att hålla ner kopplingen så att bilen går på tomgång. Bilen hemma och körskolans bil uppför sig olika så det gör ju inte saken lättare.

Men efter att ha kört fram och tillbaka samma väg många gånger tycker jag det går lättare - olika korsningar olika taktik. (Nedförsbacke, uppförsbacke, ljus där man nästan alltid får grönt, osv).

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor