Start > Körkortsforum > Kort fråga om tilläggstavlor.

Kort fråga om tilläggstavlor.

besaro 2011-09-29 00:47 ! Citera #
Då jag har tid för uppskrivning snart så börjar det bli hög tid att knyta ihop de lösa trådarna, och det är en fråga, som trots en hel del sökande, fortfarande gäckar mig.

Helt enkelt, i praktiken, vad är skillnaden mellan dessa två skyltkombinationer:

imageshack.us/content_round.php?page=done&l=img42/6070/skyltar.png&via=mupload&newlp=1

Tack på förhand.
jejja 2011-09-29 23:15 ! Citera #
Det undrar jag också...
Mackan 2011-09-30 10:58 ! Citera #
Har för mig att det inte är någon skillnad. Kan i och för sig hålla med om att det är konstigt att det finns två varianter som säger samma sak.. Kanske är det en grej de håller på att byta ut?
Jejja 2011-10-01 01:02 ! Citera #
Fick liknande frågor på mina onlinetester. Den ena p skylten gällde bara vardagar och den andra veckans alla dagar. Lurigt det där...
Harmonization 2011-10-01 11:06 ! Citera #
Jag tror att det är så här:

På skylten till vänster så gäller den vanliga 24 h-regeln för parkering, MEN om klockan är mellan 7-17 så får du bara stå där i 1 timme. Ställer du däremot bilen där t.ex. klockan 19, så gäller inte tidsbegränsningen. Då måste du senast flytta bilen kl 8 följande morgon (kl 7 börjar begränsningen gälla igen, och då får du bara stå där i 1 timme till, dvs till 8)
ALLTSÅ: eftersom ”1 tim” och ”7-17” står inom samma skylt, så är det ett sammansatt eller ”kombinerat villkor”. De styrs av varandra, så att säga.

På skylten till höger så är det däremot BARA tillåtet att parkera bilen på platsen mellan kl 7-17, och då max i 1 timme. Ställer du bilen där kl 16:30 så måste du ändå flytta den senast kl 17, eftersom platsen inte är någon parkeringsplats från kl 17 och framåt (till kl 7 följande morgon).
ALLTSÅ: eftersom ”1 tim” och ”7-17” står i två separata skyltar, så utgör de två ”självständiga villkor”. Både villkoren gäller då (i regel) hela tiden.

Hoppas jag uttryckte mig någorlunda förståeligt (: Fråga om något är oklart!
Gäst 2011-10-07 13:18 ! Citera #
Jag tror också att der är så.
Gäst 2011-10-12 13:46 ! Citera #
Jag vill säga att Harmonization har rätt.
Skylten till vänster är alltid en parkeringsplats, men mellan kl 7 och 17 så är tidsbegränsningen 1 timme istället för 24 timmar.
Skylten till höger markerar en plats som bara är parkeringsplats mellan kl. 7 och 17 och då max en timma. 00 - 07 och 17 - 24 kan man alltså inte parkera där alls.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor