Start > Körkortsforum > Övningskör, hur ofta?

Övningskör, hur ofta?

Gäst 2011-09-28 13:58 ! Citera #
Ni som övningskör privat, hur ofta är ni ute och kör?
Veronica 2011-09-29 18:46 ! Citera #
Hej.

Så fort vi ska någonstans så kör jag...o där emellan ser jag till att vi behöver köra någonstans! :D

Så 3-5 dagar i veckan kör jag, men inte alltid det blir långa körningar.
Gäst 2011-11-13 22:32 ! Citera #
Desto oftare desto bättre!
Det viktiga är att få in vanan och avdramatisera körandet för att bli riktigt duktig och känna dig bekväm bakom ratten. Detta kommer vara till stor hjälp den dag du ska köra upp!
Gäst 2011-11-22 16:27 ! Citera #
När jag övningskörde privat så var det allt från 2 - 5 gånger i veckan.


Mvh
Gäst 2011-11-25 20:52 ! Citera #
Jag försöker att köra några gånger i veckan så att man sak få in rytmen. Varje gång jag ska någonstans med bil så kör jag i falld et är lämpligt.
36årutankort 2011-12-05 16:14 ! Citera #
Hej

Jag har turen med mig att min handledare är så less på att vara min chaufför till Ikea och dyl så han har nu bestämt sig för att detta ska gå undan. Vi har nu kört i 6 veckor och varje dag. Våra pass ligger på 1-11/2 timme och efter dessa är det utvärdering som gäller. Han antecknar situationer under färden, Han säger inte ett ljud under dessa utan jag är tvungen att ha en berättande körning där jag då är tvungen att redan från dag 7 då jag infann mig i trafiken att börja göra en planerad körning. Nu har jag alltså kört i 6 veckor och har 2 veckor till av intensivt körande innan uppkörningen. Jag ska köra upp i Sollentuna norr om Stockholm och vore tacksam om någon kan berätta om sina uppkörningar där.

Jag kan föreslå en berättande körning till Er som är ute och övningskör. T ex. Nu kommer jag att svänga höger i cirkulationsplatsen vilket innebär att jag kommer att lägga mig i höger körfält och blinka höger i cirkulationsplatsen.

Detta innebär att den du övningskör med vet vad du ska göra och dem kan slappna av eller ingripa innan situationen uppstår om du skulle hitta på att göra något tokigt.

Tack
AlkaAhmed 2012-02-04 15:24 ! Citera #
Jag har många polare som har tagit körkort och när jag frågar de hur de gjorde med förberedelserna så säger många att de började med övningskörningen och sedan teorin när det närmar sig till testet, borde man göra detta side by side eller vad tycker ni?
Stina_1112 2012-02-21 11:25 ! Citera #
Jag kör kanske 3-5 gånger i veckan. Dock är det inte alltid jag kör länge utan jag har till exempel tagit bussen till min handledares jobb för att sedan köra henne hem. Men då har du iaf kört nånting så att du håller uppe körningen och inte glömmer bort den :)
jenniea 2012-02-21 13:47 ! Citera #
Hej! Jag kör ungefär 2 gånger i veckan, kanske en timme åt gången. Nu är det blir mörkt så tidigt så hinner jag inte mer, för jag har inte kört så länge så jag vågar mig på mörkerkörning ännu. Men nu när det blir ljusare ute så kommer jag förhoppningsvis kunna övningsköra mer.
jenniea 2012-02-21 13:56 ! Citera #
AlkaAhmed
jag har många polare som har tagit körkort och när jag frågar de hur de gjorde med förberedelserna så säger många att de började med övningskörningen och sedan teorin när det närmar sig till testet, borde man göra detta side by side eller vad tycker ni?


Jag började med att läsa hela teoriboken innan jag ens satte mig i bilen och började köra. Sedan läser jag om varje kapitel när det är dags att börja träna på det. Jag tycker att det är viktigt att vara förberedd innan man sätter sig i bilen och kör. Det är ju faktiskt farligt om man kör på en trafikerad väg och inte har någon aning om vilka regler som finns och hur bilen fungerar. Visst, handledaren ska ju kunna hjälpa till och berätta vad som gäller, men jag har märkt att det hjälper mycket att vara förberedd själv så slipper handledaren förklara så mycket.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
92
I dag 21:06
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov