Blinka ut ur rondeller??
Strunta i vad som står i lagen. Jag gillar när folk blinkar så man vet vart de är på väg. Själv blinkar jag så får jag ska svänga eller byta fält, även om det inte finns en annan bil i sikte. Bättre att alltid blinka än att glömma det så det sker en olycka.
Jag har lärt mig att man inte behöver blinka sig in eftersom det bara finns ett håll, men att man helst ska blinka sig ut ur cirkulationsplatsen eller när man byter fil.
Jag håller med övriga om att i vilket fall som helst så skadar det ju inte att vara tydlig. Jag tycker faktiskt att det kan vara lite små krångligt med folk som inte gör det, man vet inte riktigt vart dem skall hän. Det gör att man ibland stannar upp/sänker farten lite mer än vad man annars hade behövt ifall de hade blinkat ut, bara för att försäkra sig om att man själv kan köra. Så jag håller med om att alla borde göra det, man kan ju lika gärna göra det till en vana liksom!
Jag blinkar alltid ut ur rondeller
Hej
Blinka alltid ut när du kör ut!
Vad jag vet så finns det ingen lag som säger det, men däremot är det vänligt att göra det så att trafiken flyter på.
Generellt kan man man säga att en cirkulationsplats kan betraktas som en vanlig vägkorsning beträffande placering och teckengivning. Skillnaden är dock att vägen runt rondellen är enkelriktad med till- och avfarter enbart från höger och varje sväng ut från cirkulationsplatsen betraktas som en högersväng.
Har cirkulationsplatsen flera körfält så kan du för körning rakt fram använda höger eller vänster körfält. Om du ska svänga till vänster är det lämpligast att välja vänster körfält och byta strax innan du ska ut från cirkulationsplatsen.
Vissa cirkulationsplatser har anvisningar om placering genom vägmarkering eller vägmärke och dessa anvisningar är du skyldig att följa.
På trafikskolan lär man sig att blinka ut, och att blinka när man ska in i rondellen är bara en fördel
Men vissa trafikskolor lär ut att man SKA blinka vänster i rondellen också. Jag tycker att det låter konstigt, jag kan förstå att man kan blinka vänster om man ska till vänster i rondellen, men annars är det bara förvirrande om folk blinkar till vänster. Och ännu värre att man kan kugga uppkörningen om man inte gör det. Man måste ju blinka ut ur rondellen, men att blinka vänster är bara överskattat.
Klart du ska Blinka i Cirkulationsplatsen! (för i rondellen kör vi ju inte *ler*)
Lagen säger att du ska visa tydligt dina avsikter i trafiken och det är lag på att blinka vid filbyte, vilket man gör i en cirkulationsplats då man går ur filen till höger eller förflyttar sig i filerna i cirkulationsplatsen.
Jag kör lastbil och har svårt att få upp farten då jag ska in i en cirkulationsplats om jag blir tvingad att stanna. Så jag är mycket tacksam om alla förare visar sin avsikt i cirkulationsplatsen så jag kan planera min körning och köra ut säkrare och minska på alla onödiga utsläpp av avgaser som jag gör när jag står still för länge.
Dessutom kör aldeles för många helt fel i cirkulationsplatsen. Varför kör så många mitt i mellan de två filerna (det är alltid två filer om det finns plats för två bilar, även om det saknas mittmarkering) Om ni håller er till rätt fil och använder blinkers oftare än vad lagen säger (för det är inte förbjudet att blinka vänster redan innan du kör in i cirkulationsplatsen för att göra en vänstersväng) så fungerar cirkulationsplatsen mycket bättre som det är tänkt : Att trafiken skall flyta smidigt och att minska på utsläpp som blir då bilarna få stå still så länge.
Transportstyrelsens broscyr om att köra i cirkulationsplats
publikationswebbutik.vv.se/upload/1602/PV09302_att_kora_i_citkulationsplats.pdf
Det underlättar för dina med-trafikanter om du blinkar ut och därmed minskar olycksrisken.
Senaste foruminläggen
Rubrik