Start > Körkortsforum > Skarp sväng...

Skarp sväng...

Veronica 2011-09-27 21:09 ! Citera #
Hej.

Vid en del svängar på mindre gator kan svängarna vara ganska skarpa, typ 90gradiga eller hur man ska säga. I kombination med dålig sikt, då det ofta står hus, staket, häckar osv i korsningen så går det inte att ta svängen i hög hastighet direkt.

När jag kommer till en sån sväng behöver jag ofta gå ner på 1:an för att kunna se om det kommer någon bil på den vägen jag ska svänga in på. Håller jag tvåan så går svängen för fort, alltså för okontrollerad enligt mig.

Det som mina nära gör när de kör bil i dessa svängar är att hänga på kopplingen, ligga kvar på tvåan och på så sätt undvika 1:an och motorstopp. :lol:

MEN, eftersom jag kör efter sparsam körning så vill jag inte hänga på kopplingen men å andra sidan ska man undvika att köra på 1:an.

Hur gör ni?
Gäst 2011-09-27 22:49 ! Citera #
1:an är den lämpligaste växeln i starten eftersom bilen är väldigt stark då så att den orkar komma iväg, dock förbrukas det väldigt mycket bensin vilket inte heller är miljövänligt. Jag använder bara 1:an vid starten och växlar så fort som möjligt upp till 2:an, och sen under själva körningen går jag aldrig ner på 1:an. Så gör jag, men om det är det bästa att göra vet jag inte :lol:
Johanna_93_5 2011-10-04 17:36 ! Citera #
Om kurvan är skarp och du har dålig sikt så är det mycket bättre att stanna, lägga i 1:ans växel och sen glida fram och svänga. Fokus under uppkörningen ligger på att du ska köra trafiksäkert i första hand. Om du stressar för mycket fram så kommer du inte hinna kontrollera bilen eller se om det finns mötande trafik och hinna stanna. Därför är det mycket bättre att stanna för mycket eller för lite. Samma sak gäller när du exempelvis ska ut på landsväg.. Stanna hellre för mycket än för lite.. Det får dig att framstå som mer säker och tjänar tid på uppkörnigen ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor