Start > Körkortsforum > Glasögon vid uppkörning?

Glasögon vid uppkörning?

Fyröga 2011-09-27 17:03 ! Citera #
När jag gjorde mitt synstest inför körkortstillståndet så klarade jag mig utan krav på glasögon.
Däremot kör jag gärna med glasögon då jag ser bättre.
Ifall jag nu använder glasögonen under uppkörningen och blir godkänd, kommer det då stå på mitt körkort att jag alltid måste ha glasögon fast jag enligt körkortstillståndet inte behöver det?

Tacksam för svar :)
inspektörn 2011-09-27 19:37 ! Citera #
Nej!
är det inget villkor så blir det inget även om du har glasögon på dig på uppkörningen.
Fyröga 2011-09-27 21:24 ! Citera #
Tack för det snabba svaret :)
Kommer såklart fortsätta ha glasögon när jag kör.
Men skönt att veta att det inte ligger som ett krav ifall man skulle glömma någongång.
Nu gäller det bara att klara uppkörningen också.

Ett litet tips till er andra som aldrig haft glasögon och ser lite dåligt men ändå godkänt.
Det är väl spenderade pengar att införskaffa glasögon, man uppfattar så mycket mer och snabbare, framförallt vid mörkerkörning.
Även fast det tar emot att gå till en optiker trots att man lagligt sätt inte behöver.
Björn He 2024-05-09 13:49 ! Citera #
Man får ha glasögon för att kunna se bättre om man inte har villkor GLASÖGON men har man villkor GLASÖGON på körkortet eller körkortstillståndet så är man skyldig att använda glasögon/linser som ger tillfredsställande syn för att få köra eller övningsköra. Man får inte köra eller övningsköra utan glasögon/linser som ger tillfredsställande syn, med hänsyn till att ett körkort eller körkortstillstånd med villkor GLASÖGON endast är giltigt med glasögon eller linser med tillfredsställande syn, och om man gör det ändå så riskerar man att dömas för olovlig körning vid eventuell körkortskontroll, precis som om man skulle köra ett fordon utan något giltigt körkort alls.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest