Start > Körkortsforum > Växlar

Växlar

Gäst 2011-09-27 16:46 ! Citera #
Om man kör upp och kör på en 50-väg, vilken växel vill då handledaren att man ska ligga i. Det är lättare att hålla 50km/h när man kör i fyrans växel men samtidigt så är jag fullt medveten om att det är miljövänligare att ligga i femmans växel, dock så är det då svårare att hålla 50km/h i och med minsta rörning av pedalen ger en större ökning av hastigheten! :)
inspektörn 2011-09-27 19:38 ! Citera #
Prova vilket som funkar just då! Försök att gå på så hög växel som möjligt!
Gäst 2011-09-27 19:39 ! Citera #
Okejokej, tack så mycket!
gåsen 2011-09-30 22:04 ! Citera #
Att köra på högsta växeln är väl det man kallar miljökörning men när jag kör väljer jag växel också efter var jag kör. Är det en femtiväg med hus och bebyggelse runt om där det finns barn o annat som kan tänkas dyka upp eller där det finns människor i närheten av vägen föredrar jag en lägre växel. Annars högre växel.
Gäst 2011-09-30 22:18 ! Citera #
Raz
Om man kör upp och kör på en 50-väg, vilken växel vill då handledaren att man ska ligga i. Det är lättare att hålla 50km/h när man kör i fyrans växel men samtidigt så är jag fullt medveten om att det är miljövänligare att ligga i femmans växel, dock så är det då svårare att hålla 50km/h i och med minsta rörning av pedalen ger en större ökning av hastigheten! :)

Du får helt enkelt avgöra själv. 5:an skulle jag ha i om jag befinner mig på en väldigt lång raksträcka. 4:an om det är kurvigt och finns ner och uppförsbackar, kanske även 3:an det beror ju på hur branta backarna är. Sedan förstår jag inte hur du resonerar när du säger att man får en större hastighetsökning i 5:an? Den växeln har betydligt mindre kraft i 50 km/h, än 4:an, speciellt om det är en 1,6 l motor. Detta då varvtalen är väldigt låga. Således accelerar du snabbare från 4:an än 5:an i 50 km/h. Däremot blir det svårare att hålla 50 i 5:ans växel om du är på väg uppför en backe.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov