Start > Körkortsforum > Sittställning vid backning enl…

Sittställning vid backning enligt körskolan?

Gäst 2011-09-27 20:15 ! Citera #
Håller du händerna kvart i 3? :o
Jag själv har lärt mig att det är 10 i 2 man ska hålla ungefär!
Veronica 2011-09-27 21:03 ! Citera #
Haha, ja nu har de kommit på att kvart i tre är det som gäller för att du inte ska behöva flytta händerna när du ska nå reglage för blinkers osv...

Det står kvart i tre i min teoribok... Har också alltid hört tio i två innan.

Jag gillar att hålla tio i tre...
Gäst 2011-09-30 22:03 ! Citera #
Veronica
Ok, tack snälla för era svar!

Ibland blir dessa händer en så stor sak när man ska köra bil, man ska hålla kvart i tre men ibland känns det faktiskt bättre att inte exakt hålla så...

Tack igen!! :)

Min trafikskolelärare påpekade att det var ingen fara att jag använde mig av den gamla goda metoden, d.v.s armen bakom passagerarsätet (nackstödet). Så länge du vet vad du gör och inte uppträder trafikfarligt så blir det inga problem.
sarawarneryd 2011-12-15 11:35 ! Citera #
Jag hade till en början jättesvårt för att backa, tills min körskolelärare gav mig tipset att ställa mig upp halvt när jag backar.. Det har verkligen hjälpt mig mycket då jag får en mycket bättre uppsikt och det blev genast mycket lättare att hålla rätt kurs :)
Gäst 2011-12-15 12:09 ! Citera #
Satt från början med båda händerna på ratten och lite så där snett så jag kunde se bakåt. Min körskolelärare ville att jag skulle ha armen bakom passagerarstolen och redigt vriden så jag kunde se klart och tydligt hela bakrutan. Och oj vad mycket lättare det är, då bilarna har ju servo så är styrningen oftast lätt att använda en hand för samtidigt som det går långsammare vid backning så är farorna lite mindre i mitt tycke, så länge man tittar hela tiden. Gjorde samma när jag fick backa runt hörn på min uppkörning (kuggade uppkörningen :( ) och då fick jag godkänt på backning så jag tror inte det är fel att ha armen bakom stolen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest