Sittställning vid backning enligt körskolan?
Hej!
Ni som går på körskola, hur får ni lära er att sitta och agera vid backning?
I teorinboken finns det en bild där föraren sitter lite snett vridet bakåt men med båda händerna på ratten vid backning. Hur gör ni?
Mvh // Veronica
När du backar bakåt är det viktigt att ha god uppsikt åt alla håll. Det är därför väldigt bra att stanna till några gånger för att verkligen kunna se sig runt överallt och även i den vänstra döda vinkeln då fronten på bilen svänger ut väldigt mycket i gatan. Sedan är det helt klart viktigast att hålla uppsikt bakåt. Jag tittar även mycket i högra bakre sidorutan för att se var jag är i förhållande till kanten samt i höger backspegel.
Raz!
varför skall man stanna när man backar???
Stannar du när du kör framåt och rundar ett hörn med?
hinner du inte med att titta runt bilen när du backar samtidigt som du rullar, kör du antingen för fort eller har för lite rutin på uppgiften!
I övrigt håller jag med dig, viktigast är att titta åt det håll man kör! Logiskt, eller hur?
Ja det är helt sant, var lite stressad när jag skrev det för skulle iväg och träna sen. My bad! men nej, jag vet inte vad jag tänkte på för jag stannar aldrig när jag backar runt hörn.
Hej.
Tack för ditt svar.
Hur sitter du? Håller du båda händerna på ratten?
Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att jag från början har anv mig av ”imitations” körning när det gäller backning. Under hela min barndom var det pappa som körde och han satt med höger arm bakom passagerarsätet och styrde bilen med vänster hand/handflata. Så tyvärr sitter det fast i mig och jag gör likadant. Nu har jag börjat öva in att hålla båda händerna på ratten och kom då o tänka på vad som är korrekt att göra...?
Veronica!
Gör det som passar dig bäst, så länge du har kontroll på grejorna!
Mest nervös för att jag ska kugga på körprovet med kommentaren att jag inte håller händerna rätt vid backning!!
Som föregående talande säger så gör som du själv känner, jag själv gör lite olika men testa dig fram!
Veronica!
I så fall, vilken paragraf tror du att inspektören lutar sig emot då??
Blir det farligt-blir du kuggad!
Blir det inte farligt och du kommer runt hörnet utan några andra problem så finns det ingen anledning att kugga av den orsaken!
Ok, tack snälla för era svar!
Ibland blir dessa händer en så stor sak när man ska köra bil, man ska hålla kvart i tre men ibland känns det faktiskt bättre att inte exakt hålla så...
Tack igen!!
Senaste foruminläggen
Rubrik