Start > Körkortsforum > Skillnad i köregenskaper mella…

Skillnad i köregenskaper mellan diesel och bensin?

kixen 2011-09-26 17:15 ! Citera #
Hejsan!
Jag har bara kört bensin bilar hittils men har hört att jag kommer få köra upp i en diesel bil. Vad är skillnaderna när man sitter bakom ratten mellan dessa olika typer av bilar? Är det något speciellt som är viktigt att tänka på? :)
onper 2011-12-23 18:15 ! Citera #
Dieselbilar är oftast sjukt mycket tystare än bensinbilar, men det beror ju helt och hållet på vad det är för bilar man jämför, men min erfarenhet är att man behöver trycka mer på gasen när man kör bensinbilar. Om det inte är så att du lyckas prova på att övningsköra i en dieselbil innan uppkörningen så rekommenderar jag att kontakta din körskola ifall du kör med en och se ifall du kan få ”låna” deras bil att kö upp i.
inspektörn 2011-12-23 19:06 ! Citera #
Men hallå!!!!!
Alla bilar har olika egenskaper oavsett drivmedlet!
Det är skillnad på en bensindriven bil med 75 hp och en bensindriven bil på175hp!
Skillnaden mellan bensindriven och dieseldriven bil är att när dieseln kommer ner under tomgångsvarvtalet så driver den på och ökar hastigheten vilket en bensinare inte gör. För att undvika detta trycker man sonika ner kopplingen så att varvtalet höjs och släpper sedan upp kopplingen mjukt. Andra skillnader är egentligen inte jämförbara eftersom bilar med samma drivmedel behöver olika sätt att hanteras beroende på motorstyrka, urväxling, vikt, last mm.
Mitt råd är att alltid lyssna på bilen och ge den det den vill ha! Börjar motorn hacka, ge mer gas eller växla ner och gasa! Driver bilen iväg till synes okontrollerat, tryck ner kopplingen och höj varvtalet etc. etc.
Skit i drivmedlet och lär er lyssna till vad bilen vill ha!
tjugosexan 2012-01-02 21:50 ! Citera #
kixen
Hejsan!
Jag har bara kört bensin bilar hittils men har hört att jag kommer få köra upp i en diesel bil. Vad är skillnaderna när man sitter bakom ratten mellan dessa olika typer av bilar? Är det något speciellt som är viktigt att tänka på? :)


Största fördelen med en diesel (enligt mig) är att de är lite starkare och underlättar starten en hel del (minskar risken för ”kärringstopp” m.a.o).
Körskolans bil tuggar iväg av sig självt utan gas vid start utan minsta antydan till motorstopp, riktigt skönt :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor