Hejsan!
Jag har fått en lapp men allt som ska göras i en säkerhetskontroll och med den så vet jag vad det är.
Jag underar dock om det är någon som har några tips på hur jag ska kunna komma ihåg alla olika delar och inte glömma något? Finns det någon ramsa eller liknande för att veta att alla vätskor i huven är kontrollerade eller att allt i den inre säkerhetskontrollen är testat?
Vad har ni för knep till detta?
Känner inte till någon ramsa, men man kan ju försöka hitta egna knep beroende på hur man lättast lär sig. Jag har till exempel sifferminne, så jag kan tycka att det funkar bra att veta hur många vätskor jag ska kolla och när jag väl kollar dem, så räknar jag dem samtidigt, tills jag har kommit upp i rätt antal. Om jag vet att jag ska räkna till fyra men bara kommer till tre så vet jag att jag har missat något, så då gäller det bara att komma på vad det är.
Men det funkar kanske inte för alla. Om du vill ha en ramsa så kan du ju alltid hitta på en själv.
En för vilka ljus du ska kolla bak på bilen skulle kanske kunna vara något i still med:
Bagare Bengtsson Bakar Bara Små Donuts = Bakljus, Backljus, Bromsljus, Blinkers, Skyltljus och Dimbakljus.
GÄST, tack för ramsan, nu sitter den