Start > Körkortsforum > Uppkörning i Vilhelmina

Uppkörning i Vilhelmina

Guest 2011-09-25 10:52 ! Citera #
Hej!

Har nämligen uppkörning nu i Vilhelmina, för andra gången, och är väldigt bestämd på att försöka klara det, då förra omgången gick sämre, jag hade 51 rätt på skrivningen, och hade även kuggat mig på ”småfel” i uppkörningen, dels att jag inte gasade upp tillräckligt mycket då jag valde att köra ut på en landsväg där de kom en bil, så den fick bromsa in lite grann, sen att IBLAND så tyckte hon att de gick lite för fort in i korsningar, där högerregeln gäller, själv tyckte jag att jag hade koll, såg som sagt ingen bil i korsningarna.

Men nu till saken, finns det fler här som kört upp i Vilhelmina, och kanske kan ge lite tips, som till exempel bör man köra riktigt lugnt, eller finns de chans att hon kan kugga mig av anledning att jag är osäker, ”använder hon” för att de var en hon förra uppkörningen.


Tack på förhand!
gåsen 2011-09-30 22:54 ! Citera #
Har bara allmänna tips att komma med, det som jag lärt mig under min övningskörning.

När du närmar dig en obevakad korsning på en 50 eller 70 väg där högerregeln gäller sänk farten i god tid innan du hamnat i korsningen. Jag brukar sänka farten typ 25-30 meter innan och växlar ner om det behövs, samtidigt höjer jag blicken och tittar åt alla håll som bilar kan tänkas komma i riktning mot korsningen eller rondellen. Jämför med dig själv hur du brukar köra och sänk farten ytterligare när du (övnings)kör så får du se vilken skillnad det är. För mig blev det en aha upplevelse. Faktiskt rätt coolt när man inser hur mycket mer man hinner se av trafiken bara för att man sänkt farten INNAN korsningen.

Närmar du dig en obevakad korsning med höger regel och skymd sikt, alltså dålig sikt åt höger och eller vänster, sänk farten så att du snudd på krypkör in i korsningen, titta både åt höger och vänster när du glider in korsningen men framförallt åt det håll där sikten är skymd och åt höger för att se att inga bilar kommer. När du kommit så långt och märker att inga bilar hindrar dig att passera korsningen så tryck ner gaspedalen (o släpp kopplingen om du har den nedtryckt) så du snabbt och utan dröjes mål glider genom korsningen.

Gör man detta blir inspektörerna glada för då har man visat att man är uppmärksam på andra bilister ;-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor