Köra 10 km mindre?
Undar om det är okej att köra 5-10 km mindre än gränsen t.ex på en 50 köra 45-40 ...på en 90 köra 80 ? ...de säger MAX då innebär det att man kan faktiskt köra lite under ellerhur ?? ja menar på en 110 km/hastigheten ..skulle man köra i en jävlig kurva som leder till motorvägen :S ja körde 50 o det var fortfarande för fooort för kurvan ju. just wanna know!! ^^
Hej.
När jag har läst mina teoriböcker, varit på handledarkursen och risk 1:an så poängteras det att skyltarna visar MAX fart, man får alltså ta det lugnare. Särskilt i kurvor så tar jag det lugnare, både för själva kurvan/styrningen men också för att man inte alltid vet vad man träffar på efter svängen om det är dålig sikt/tvär kurva.
Det man inte får är att köra överdrivet långsamt, så att man stör trafikrytmen, utan särskilda skäl.
Sen står det ofta att man ska anpassa sig efter trafikrytmen och med min erfarenhet skulle det innebära att jag oftas skulle få köra över max hastighet... Det är inte många som håller hastigheterna på våra vägar, det är skrämmande!
Och om du är övningskörare ska du köra med större säkerhetsmarginal då du är nybörjare. Så att ligga 5-10km under max är enligt mig inte att köra överdrivet långsamt och därför helt ok! Det jag inte gör är att köra långsammare än hastigheten på en 30 och 50 väg eftersom det irriterar så pass många att de gör idiotiska omkörningar. Har varit med om många stressade förare som har kört om mig på 50-väg trots att jag ligger i 50km/h... Inte konstigt att det förekommer många olyckor inom tättbebyggt område...
Hej hej!
Du har alltid rätt att köra mindre hastighet om det finns hinder framför dig, skymd sikt, kurva, dimma, vattenpöl, snö, halka och med mera.
Om du övningskör måste du försöka hålla kvar max hastigheten för att inte hindra trafik när det finns inga hinder framför dig, inga skymd sikt osv.
Man måste anpassa hastigheten till förutsättningarna. Om det är en 90 väg så är den högsta tillåtna hastigheten 90 km/h. Om det är ett torr, fint väglag, inga djur kring vägen, bra sikt osv. så borde man köra 90 km/h. Då finns det ju ingen anledning till att köra saktare. Vid sämre väglag, halkigt etc. så kan det ju vara lämpligt att sänka hastigheten. men det är oxå en trafikfara att köra väldigt sakta precis som det är att köra för fort. Framför allt vid dimma kan det vara farligt att köra sakta eftersom bilar bakom kanske inte ser att du kör sakta även fast du använder dimljusen. Så jag tycker helt enkelt att man ska anpassa farten till förutsättningarna, utan att vara en fara för medtrafikanter.
Klart man kan köra lite saktare, men inte så att man börjar stoppa upp trafiken bakom. Kör man tex hälften av det som står på skylten så lär ju inte medtrafikanterna bli så glada
Självklart måste man inte köra så fort som hastighetsgränsen är. Men du ska ju inte köra så långsamt så att det blir farligt för andra i trafiken. Lite under tycker jag är bäst, och de inte är storm såklart. Man får anpassa efter förutsättningarna!
Min uppfattning är delad med vissa tidigare talare, viktigast är att följa trafikrytmen och att DU känner dig trygg och säker. Stirra dig inte blind på hastighetsmätaren, det finns många viktigare saker att hålla koll på!
Sedan skulle jag tro att det på en uppkörning skulle verka något osäkert och inte som en färdig förare ifall man av osäkerhet hela tiden ligger 5-15 km/h under gällande hastighetsbegränsning. Utan särskild anledning (så som kurva, skymd sikt, halka osv.) alltså vill säga.
Står det 50 på skylten är det ju som sagt MAX 50 km/h som gäller och inget annat. Som andra påpekat ska man ju inte störa trafikrytmen, men om man bedömer att man behöver köra 20 i en kurva på en 50-väg så ska man göra det tycker jag och särskilt under övningskörningstiden då man inte är en van förare. Väglag etc ska man också ta hänsyn till och anpassa hastigheten efter.
Min uppfattning är delad med vissa tidigare talare, viktigast är att följa trafikrytmen och att DU känner dig trygg och säker. Stirra dig inte blind på hastighetsmätaren, det finns många viktigare saker att hålla koll på!
Sedan skulle jag tro att det på en uppkörning skulle verka något osäkert och inte som en färdig förare ifall man av osäkerhet hela tiden ligger 5-15 km/h under gällande hastighetsbegränsning. Utan särskild anledning (så som kurva, skymd sikt, halka osv.) alltså vill säga.
Ligger man 5 km under så tror jag inte att man blir kuggad, det borde ju snarare ses som ett tecken på att man kör försiktigt. (förutsatt att man inte kör mesigt liksom) Speciellt nu på vintern måste man ju anpassa farten till underlaget
Här har vi ett vanligt förekommande problem nämligen hastighetsanpassning!!
Många vill vara försiktiga och visa att dom har ett högt säkerhetsmedvetande och vill därför skapa marginaler med en något lägre hastighet än vad som är max tillåtet. Så långt, visst ok!
Problemet är väldigt ofta att man tar för lång tid på sig att komma upp i sluthastigheten så man blir hindrande och störande!
Om man vill köra i 45 på en 50.väg, så är det oftast ok, MEN kom upp i 45 km/h! Oftast kryper man iväg för att man vill vara försiktig, vilket innebär att bilarna bakom inte kan komma iväg lika smidigt. Dom har sett luckan som du vill utnyttja och planerar att hänga på dig, men då lusar du iväg i lågt ställd hastighet för att du vill vara försiktig!!! Hindrande och störande! Kuggning om det är genomgående på det viset.
Kom ihåg sparsam körning innehåller en bestämd acceleration, ingen buskörning, upp till sluthastigheten!!
Dom första 30 meterna kommer ni troligvis inte över 30 km/h och ni vill ju köra i 45, så det är ju ingen risk att ni kör för fort dom första metrarna!!
Kort sagt: KÖR BILEN!!!!!!!!!!!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget