Start > Körkortsforum > Väjningsplikt mot gående?

Väjningsplikt mot gående?

lali 2011-09-24 18:56 ! Citera #
Hej! ja undrar två saker! ... om man just ska svänga in till höger där gående har grönt... och precis då börjar en person gå --> *--------.....--------,bilen
om ni förstår hahah försökte ..iallfall måste jag vänta tills han går över till den filen jag ska svänga in på eller kan jag köra om han fortfarande inte har hunnit närma min fil? ... och så när ska man köra efter att personen gått, måste man stå still tills den inte finns på övergångstället eller kan man börja rulla så småningom den börjar gå bå bort från vägen ?? tacksam för svar
Veronica 2011-09-24 21:04 ! Citera #
Hej.

Om en person precis är på väg att gå över så ska du stanna.

Vänta tills personen är över vägen, man vet aldrig om personen tappar något och eller så. När jag går över med mina barn och bilar kör så de nästa nuddar våra bakdelar kan jag bli så jäkla arg, de utsätter alla för onödiga risker. Men vad lagen säger vet jag faktiskt inte...
Gäst 2011-09-26 09:05 ! Citera #
Hej!
Bra fråga, är själv inte säkert på det.
Har sätt situationer som detta, att bilar har höger sväng när övergångsstället för övergående har grönt ljus. Själv ser jag att bilarna brukar ger företrädde medan de kör när det är möjligt,
Men de kör väldigt sakta(rullande fart).
Själv tycker jag att bilisten ska låta alla gående passerar först tills gående har rött ljus, då passerar billisten (för att trafikljus gäller alltid först, om jag minns rätt).

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest