Start > Körkortsforum > Väder?

Väder?

Agolo 2011-09-22 19:20 ! Citera #
Spelar vädret någon roll när ni har kört upp? Haft vänner som kört i snöstorm och missat en del, men de har haft uppseende med det så de klarade det.
Vad säger ni? Påverkar det uppkörningen något?
besaro 2011-09-23 02:46 ! Citera #
Naturligtvis kan vädret spela en roll för utgången, på gott och ont.

Om du tex kör upp i mycket fint väder så utgör det en klar fördel med god sikt och bra väggrepp osv. samtidigt så riskerar du att möta mer trafik vilket innebär större chans att göra misstag som kan kosta dig uppkörningen.
Om man vänder på resonemanget så kan uppkörning i exempelvis regn (som i sig inte är så mycket svårare som det kan låta) så innebär det visserligen något sämre sikt, men samtidigt så kan det resultera i att betydligt färre oskyddade trafikanter ger sig ut, något som kan spara dig mycket huvudbry.

Jag har hört folk som anser att motorvägskörning är det svåraste/mest utmanande elementet i bilkörning, jag är av en annan åsikt. Den utan tvekan mest krävande delen är körning i stadstrafik där farten är lägre, men där du hela tiden har en massa saker att hålla reda på och där du måste vara beredd på allt...hela tiden. Du har helt enkelt betydligt fler moment och saker att tänka på i stadstrafik än på en motorväg där du vanligtvis måste hålla rätt position, hålla ett halv öga på den övriga trafiken, vakta din hastighet, hålla den andra ögonhalvan på eventuella skyltar och påfarter och ... Det var nog allt.

Förutsatt att vädret inte är väldigt hårt så borde det dock inte spela allt för stor roll om duvet vad du gör. Det viktigaste är att hålla sig lugnt och sansad, planera din körning, planera din körning samt att inte hetsa upp dig för småsaker och eventuella misstag du råkar göra, ett misstag behöver inte betyda att du bränt uppkörningen. Fokusera och ta det lugnt.

En sak till, var noga med att planera din körning ;) Det är ett bra sätt att minska antalet överraskningar och hantera oväntade situationer på ett bra sätt.

Lycka till med uppkörningen, om du bara tar det lugnt så kommer det gå bra =)
Rebecca 2011-10-09 21:38 ! Citera #
Min inspektör tyckte att 60- 65 på 70 väg (krokig landsväg) var för sakta i spöregn.. blev omkörd vilket han tyckte var onödigt då jag körde för sakta.. själv ville jag inte ligga precis 70 eftersom det var kurvig väg o det kan vara halt i kurvorna när det regnar.. sen tyckte han att jag körde för fort i tätbebyggt område då jag låg ganska exakt 50 resp 30. så vädret för mig hade ingen betydelse.. :(

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo