Start > Körkortsforum > Hastigheten på omkörning?

Hastigheten på omkörning?

Agolo 2011-09-22 18:52 ! Citera #
Om man ska köra om någon på tex en 90 väg och gör en såkallad ”accelerad omkörning”, då ställer jag mig bakom bilen, ökar farten och kör om? Får den hastigheten överskrida 90km/h eller måste jag hålla hastigheten även då? Kan jag få böter för att jag kör högre hastighet under omkörningen? Hur ska man då köra om någon om man inte får överskrida hastigheten?
Någon som vet svaret på detta?
Gäst 2011-09-23 10:41 ! Citera #
Aldrig funderat på det, men det känns ju som att om du måste överskrida 90 km/h för att komma runt framförvarande fordorn på en 90-väg så kanske det inte är någon mening med att köra om? Då ligger ju framförvarande antagligen i såpass hög hastighet så att du inte vinner så mycket på att köra om?
Men om du nu ska köra om så känns det ju som att hastighetsgränsen egentligen borde gälla även vid omkörningen (OBS ren spekulation. Vet inte om det finns något undantag, men det låter lite orimligt att hastigheten helt plötsligt skulle sluta gälla för att du vill byta plats med fordonet framför).
Gäst 2011-09-23 16:42 ! Citera #
Nej, om jag har lärt mig rätt får man inte överskrida hastighetsbegränsningen vid omkörning. Om bilen framför kör i 90 på 90 väg finns de ju egentligen ingen anledning att köra om, man ska ju köra om för att bilen framför kör för sakta i så fall och då behöver man förmodligen inte överskrida hastighetsbegränsningen:)
Milanda 2011-11-05 14:36 ! Citera #
Jag har också funderat på det här.
Puffar upp frågan.
Jesse92 2011-11-05 18:56 ! Citera #
Du får INTE överskrida hastighets begrensningen. om du ska köra om bilar som färdas i 90kmh på en 90 väg, då måste du överskrida hastighetsbegrensningen. som sagt som innan, varför ska man göra en omkörning om han/hon följer lagen.

Bra och fråga :)
Milanda 2011-11-11 18:12 ! Citera #
Tack!
Då är det som jag misstänkte, fast så det går det ju inte till i praktiken.
Själv saktar jag hellre in än kör om men det känns som att det underlättar omkörningen om man går upp i hastighet. Undrar hur polisen resonerar. Jag har aldrig hört om någon som blir fasttagen för att de kört för fort vid omkörning.
Max 2012-05-11 14:31 ! Citera #
Jag gjorde en omkörning och körde snabbare än gällande hastighet, resultera i böter.
Sa men jag gjorde en omkörning, och fick till svars utav polisen att man får ej överskrida gällande hastighetsbestämmelse oavsett.
hesten 2012-05-12 23:38 ! Citera #
Har nu läst igenom de kapitel om omkörning men där stod ingenting som rör din fråga, man kan ju tycka att sånt borde stå med i den nyaste upplagan av körkortsboken.. , En bra fråga för övrigt som jag måste ta upp med min lärare snarast :)
Gäst 2012-05-13 05:54 ! Citera #
hesten
Har nu läst igenom de kapitel om omkörning men där stod ingenting som rör din fråga, man kan ju tycka att sånt borde stå med i den nyaste upplagan av körkortsboken.. , En bra fråga för övrigt som jag måste ta upp med min lärare snarast :)

Står det inte någonstans i boken vad hastighetsbegränsning innebär?
Gäst 2012-05-14 15:19 ! Citera #
Jag tror inte heller att man skule få överskrida 90 km/h om det är en 90 väg. För om blien framför kör 90 så finns ju ingen anledning till att köra om den. Och kör den med en lägre hastighet är det ju mest troligt att man itnte behöver öka mer än till 90 km/h.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest