Start > Körkortsforum > Backa runt hörn

Backa runt hörn

Gäst 2011-09-22 14:36 ! Citera #
När man backar runt hörn. Hur ska man kolla då? ska man vända kroppen och kolla bakåt eller ska man hålla på och kolla i backspeglarna? Har hört lite av varje och skulle vara rätt bra att veta vad som gäller så man lär sig innan man ska övningsköra med trafikskola!
Veronica 2011-09-23 21:35 ! Citera #
Hej.

Jag tycker att det är viktigt med en kombination. Alltid bra att lära sig att backa med hjälp av de yttre speglarna men uppsikt bakåt, framåt och sidorna behövs också för att hålla koll på bilens front och andra trafikanter.

Så när jag backar runt hörn så tar jag mkt hjälp av den högra yttre spegeln men har samtidigt regelbunden koll på resten av uppsikten runt omkring. Vrider kroppen lite bakåt och försöker just nu lära mig att hålla båda händerna på ratten.
Gäst 2011-09-25 12:06 ! Citera #
Enligt min körskolelärare ska du ha nästan maximal uppsikt bakåt då du utnyttjar ditt periferiseende maximalt. Så om något från sidorna skulle dyka upp ser du det. Om du bara kollar i backspeglarna och den yttre spegeln så överblickar du inte situationen helt och hållet. Du kan ju då och då kolla i den yttre spegeln för att inte komma så långt bort från trottoaren. Kolla även framåt då och då så att den främre delen av bilen inte stör mötande trafik (detta om vägen är liten) Men som sagt, den större delen av backningen ska du kolla bakåt.
kixen 2011-09-26 16:56 ! Citera #
När du backar bakåt är det viktigt att ha god uppsikt åt alla håll. Det är därför väldigt bra att stanna till några gånger för att verkligen kunna se sig runt överallt och även i den vänstra döda vinkeln då fronten på bilen svänger ut väldigt mycket i gatan. Sedan är det helt klart viktigast att hålla uppsikt bakåt. Jag tittar även mycket i högra bakre sidorutan för att se var jag är i förhållande till kanten samt i höger backspegel.
inspektörn 2011-09-27 19:56 ! Citera #
Kixen!
varför skall man stanna när man backar???
Stannar du när du kör framåt och rundar ett hörn med?
hinner du inte med att titta runt bilen när du backar samtidigt som du rullar, kör du antingen för fort eller har för lite rutin på uppgiften!
I övrigt håller jag med dig, viktigast är att titta åt det håll man kör! Logiskt, eller hur?
tjugosexan 2011-12-20 17:41 ! Citera #
Raz
När man backar runt hörn. Hur ska man kolla då? ska man vända kroppen och kolla bakåt eller ska man hålla på och kolla i backspeglarna? Har hört lite av varje och skulle vara rätt bra att veta vad som gäller så man lär sig innan man ska övningsköra med trafikskola!

Jag varierar lite, men på trafikskolan gav ena läraren tips om att man kommer väldigt bra intill kanten om man kollar i sidospegeln. Testade en gång och det funkade jättebra tack vare hand lilla tips om när man ska börja ratta över. Men det gäller nog att ha koll både i speglar, döda vinkeln och lite mer framför o bakom bilen.
Gäst 2011-12-25 15:43 ! Citera #
När jag har tränat med min körledare så vill han att jag ska kolla jättemycket i speglarna eftersom det så är lättare att backa rakt och veta när man sak svänga. Men så länge man kör rätt och klara av att backa runt hörn så spelar det ingen roll vars du tittar
Ebboba 2011-12-25 22:44 ! Citera #
josse
När jag har tränat med min körledare så vill han att jag ska kolla jättemycket i speglarna eftersom det så är lättare att backa rakt och veta när man sak svänga. Men så länge man kör rätt och klara av att backa runt hörn så spelar det ingen roll vars du tittar

Intressant, minkörledare vill att jag ska titta bakåt och endast kontrollera i speglarna. Detta är jättesvårt för mig som är kort, bakrutan i körskolans bil är liten och placerad ganska högt, så jag ser inte vägen i den när jag vänder mig bakåt. Jag får alltså gissa hur jag ska köra. Drt funkar bra när jag ska köra rakt, men inte när jag ska följa vägkanter på vägar med svängar :x

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo