Start > Körkortsforum > Plugga till teoriprovet på bäs…

Plugga till teoriprovet på bästa sätt?

ema 2011-09-21 22:24 ! Citera #
Hade teori och uppkörning idag. Var helt säker på att jag skulle klara teorin och inte uppkörningen men det blev tvärtom! Det känns otroligt skönt, för uppkörningen var det jag kände att jag inte skulle klara av pga mina nerver.
Fick 49 på provet, och det kändes så himla dåligt. Nu har jag bokat till samma tid nästa vecka och förhoppningsvis får jag körkortet då!
Ni som fixat det, hur la ni upp teorin för att memorera och klara det på ett bra sätt?
Jag är privatist, om det nu har någon betydelse. Kan därför inte in och svara på frågor via någon trafikskola. Kan man klara provet med enbart teoriboken? Några frågor och saker på provet var sånt jag aldrig sett förut, så det kändes lite underligt.

Tacksam för svar! :)
Jonte 2011-09-21 23:25 ! Citera #
ema
Hade teori och uppkörning idag. Var helt säker på att jag skulle klara teorin och inte uppkörningen men det blev tvärtom! Det känns otroligt skönt, för uppkörningen var det jag kände att jag inte skulle klara av pga mina nerver.
Fick 49 på provet, och det kändes så himla dåligt. Nu har jag bokat till samma tid nästa vecka och förhoppningsvis får jag körkortet då!
Ni som fixat det, hur la ni upp teorin för att memorera och klara det på ett bra sätt?
Jag är privatist, om det nu har någon betydelse. Kan därför inte in och svara på frågor via någon trafikskola. Kan man klara provet med enbart teoriboken? Några frågor och saker på provet var sånt jag aldrig sett förut, så det kändes lite underligt.

Tacksam för svar! :)


Pluggade du på denna sidan något innan du gjorde ditt teoriprov?
Gäst 2011-09-22 12:50 ! Citera #
Pluggade du på denna sidan något innan du gjorde ditt teoriprov?


Endast gratisfrågorna.
Jonte 2011-09-22 13:39 ! Citera #
Gäst
Pluggade du på denna sidan något innan du gjorde ditt teoriprov?


Endast gratisfrågorna.


Gratis frågorna är ingen höjdare. På dem kan vem som helst snitta över 60. Köp ett medlemskap och kör ALL IN! :D
Gäst 2011-09-22 16:48 ! Citera #
Bonniers trafikskola och TEO håller jag på med just nu, är det något du rekommenderar också? :)
Gäst 2011-09-22 18:01 ! Citera #
Gäst
Bonniers trafikskola och TEO håller jag på med just nu, är det något du rekommenderar också? :)


Teo Trafikskola är grymt! Vad snittar du på det? Rekomenderar det, absolut.
besaro 2011-09-23 03:30 ! Citera #
Jag skulle starkt rekommendera att kombinera ren teoriläsning med prov, många prov.
Det kan låta tråkigt och omständligt, men jag vågar nästan garantera att det är värt besväret för just DIG. Genom att köra teoriprov på både körskolan och andra webbsidor har jag lärt mig massor som inte nämnts i min teoribok (köpt från körskolan). Var dock försiktig med sk ”ytinlärning” (på fråga x är svaret y, men jag vet inte varför), om man förstår principerna bakom reglerna, och varför de finns och ser ut som de gör så underlättar det en hel del med att lära sig vad som gäller och därmed förbättra dina förutsättningar inför uppskrivningen. Ett system jag använder mig av med framgång är att leta efter mönster och skapa enkla minnesregler för för att bland annat komma ihåg de olika trafikreglerna, betydelsen av en viss skylt osv.

När du sitter på uppskrivningen och stöter på knepiga frågor så kan du också ställa dig frågan: ”är detta rimligt”. Om du är osäker så kan du tackla försvarsalternativen, ett åt gången. Oftast kan du utesluta ett eller flera alternativ som uppenbarligen är fel. ”är det här alternativet rimligt eller relevant” om inte så är det troligtvis fel.
Är du fortfarande osäker så rekommenderar jag att du markerar frågan och går vidare i testen, när du är klar med de andra frågorna så har du troligtvis fortfarande ganska gott om tid att i lugn och gå gå tillbaka och titta igen på frågorna du är osäker över.
Om du hinner så är det inte heller helt fel att snabbt gå igenom testet igen och titta på dina svar. Om du kan rädda ett par poäng på frågor där du råkat trycka fel svar så kan det mycket väl innebära skillnaden med ett godkänt resultat och ett misslyckat test.

Bortsett från min teoribok och de tester som körskolans datorer har att erbjuda så har jag också spenderat en hel del tid på följande sida:
korkort.se
För er som inte har tillgång till körskolas teoriprov hemifrån så kan jag skarpt rekommendera ”korkort.se”. Det kostar en mindre summa att få tillgång till proven (bortsett från ett demotest med få antal frågor) men det är väl spenderade pengar och i sammanhanget är det småpotatis, särskilt om de proven är det lilla extra som puttar dig över kanten och ger dig ett godkänt resultat på uppskrivningen.
Frågorna är av hög kvalitet och enkelt strukturerade med ett stort utbud. Du kan också med några få klick generera test som baseras på de frågor du svarat fel på i tidigare prov. För de som är intresserade så förs det även statistik över en rad faktorer. Sammanfattning av resultaten av dina tidigare test, enkelt överblick av dina sämsta/bästa resultat, möjlighet att radera specifika, oönskade ( ;) ) resultat, enkel överblick över vilka test du klarat, test du inte klarat samt % av antalet korrekt besvarade frågor och mer.
ema 2011-09-28 15:33 ! Citera #
Tack för era svar!
Idag fick jag äntligen mitt efterlängtade körkort! :) klarade teorin med 55 poäng.
Jag använde mig utav bonniers trafikskola, teo 2011 och körkortsboken.
tack för all hjälp jag har fått här på vägen mot mitt körkort! :)
besaro 2011-09-30 09:15 ! Citera #
Stort grattis, det måste vara skönt att äntligen bli klar. :)

12 oktober är det min tur för uppkörning, förhoppningsvis går det lika bra,
Maja-a 2011-09-30 13:40 ! Citera #
Såg att någon häröver har rekommenderat korkort.se
Det vill jag absolut inte göra! Jag köpte mitt medlemskap där och har nu använt det utan att se efter andra alternativ. korkort.se ger endast ytinlärning. de skriver bara huruvida du har rätt eller fel och vad som stämmer. Blev lite less när jag gick in här och gjorde gratistestprovet och insåg att man kan få förklaringar till allt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 02:55
5
I går 23:20
4
I går 20:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov