Start > Körkortsforum > Dubbdäck i stockholm

Dubbdäck i stockholm

Gäst 2011-09-21 08:33 ! Citera #
Jag tycker att det är idiotiskt med en regel som vi har här i Stockholm, nämligen att det är förbjudet med dubbdäck på Hornsgatan (en stor gata på söder här).
Hur har man tänkt? Det är lag på att man ska ha vinterdäck efter 1/12 (el 1/11??) om det råder vinterväglag. Ok det må vara hänt, även om det är en ooootrolig skillnad på om man bor i Luleå eller i Ystad....
De flesta använder ju dubbade däck än så länge så hur gör man om man råkar ha ett garage på Hornsgatan och snö och is ligger på gatorna och man ska åka till ex Gävle? Ska man alltid ha en extra uppsättning däck i bagaget?
Helt obegripligt!!
Förut litade man på förarnas omdöme när det gällde däcken. Väldigt få körde runt med sommar däck om det var glashalt. Av ren självbevarelsedrift - ingen vill nog köra ihjäl sig eller skada sig själv eller ngn annan.
Miljömässigt kan jag första tanken men i praktiken är det helt galet.
För ett par år sedan hade vi dubbdäcken på, eftersom det är lag på det från dec t o m april och under hela den tiden var det vinterväglag 2 ggr!!! Hur miljövänligt är det???
Helt galet är det i alla fall. Det vore intressant att höra hur idioterna som kom på detta tänker. Någon som vet mer?
Björn He 2024-11-03 23:04 ! Citera #
Gäst 2011-09-21
Jag tycker att det är idiotiskt med en regel som vi har här i Stockholm, nämligen att det är förbjudet med dubbdäck på Hornsgatan (en stor gata på söder här).
Hur har man tänkt? Det är lag på att man ska ha vinterdäck efter 1/12 (el 1/11??) om det råder vinterväglag. Ok det må vara hänt, även om det är en ooootrolig skillnad på om man bor i Luleå eller i Ystad....
De flesta använder ju dubbade däck än så länge så hur gör man om man råkar ha ett garage på Hornsgatan och snö och is ligger på gatorna och man ska åka till ex Gävle? Ska man alltid ha en extra uppsättning däck i bagaget?
Helt obegripligt!!
Förut litade man på förarnas omdöme när det gällde däcken. Väldigt få körde runt med sommar däck om det var glashalt. Av ren självbevarelsedrift - ingen vill nog köra ihjäl sig eller skada sig själv eller ngn annan.
Miljömässigt kan jag första tanken men i praktiken är det helt galet.
För ett par år sedan hade vi dubbdäcken på, eftersom det är lag på det från dec t o m april och under hela den tiden var det vinterväglag 2 ggr!!! Hur miljövänligt är det???
Helt galet är det i alla fall. Det vore intressant att höra hur idioterna som kom på detta tänker. Någon som vet mer?
Det är ganska onödigt att ha dubbdäcksförbud inom vissa delar av Stockholms innerstad som exempelvis på Hornsgatan. Hornsgatan borde tycker jag hellre ha ett förbud mot trafik med motordrivna fordon för genomfart mellan Hornstull och Slussen, vilket jag anser vore ett rimligare alternativ till förbud mot dubbdäck. Hade genomfart med motordrivet fordon varit förbjuden mellan Hornstull och Slussen så hade man, strax efter den där vänstersvängen ned till Söderledstunneln, kunnat anlägga ett så kallat spårviddshinder som ett hinder mot passage för andra fordon än bussar; jag tycker personligen att enbart SL-bussar borde tillåtas köra där, och ett spårviddshinder är ju avsett för att hindra vanliga personbilar (som generellt sett är smalare än bussar mätt mellan vänster och höger hjulpar) från att passera, en personbil som kör in ändå kommer då att köra rakt ned i gropen i spårviddshindret.
Björn He 2024-11-04 19:30 ! Citera #
Gäst 2011-09-21
Jag tycker att det är idiotiskt med en regel som vi har här i Stockholm, nämligen att det är förbjudet med dubbdäck på Hornsgatan (en stor gata på söder här).
Hur har man tänkt? Det är lag på att man ska ha vinterdäck efter 1/12 (el 1/11??) om det råder vinterväglag. Ok det må vara hänt, även om det är en ooootrolig skillnad på om man bor i Luleå eller i Ystad....
De flesta använder ju dubbade däck än så länge så hur gör man om man råkar ha ett garage på Hornsgatan och snö och is ligger på gatorna och man ska åka till ex Gävle? Ska man alltid ha en extra uppsättning däck i bagaget?
Helt obegripligt!!
Förut litade man på förarnas omdöme när det gällde däcken. Väldigt få körde runt med sommar däck om det var glashalt. Av ren självbevarelsedrift - ingen vill nog köra ihjäl sig eller skada sig själv eller ngn annan.
Miljömässigt kan jag första tanken men i praktiken är det helt galet.
För ett par år sedan hade vi dubbdäcken på, eftersom det är lag på det från dec t o m april och under hela den tiden var det vinterväglag 2 ggr!!! Hur miljövänligt är det???
Helt galet är det i alla fall. Det vore intressant att höra hur idioterna som kom på detta tänker. Någon som vet mer?
Angående vinterdäck så är det påbjudet att köra med vinterdäck månaderna december, januari, februari och mars, i vart fall sålänge det är vinterväglag - men jag tycker det borde vara påbjudet att ha vinterdäck redan 1 november alternativt 16 november eftersom även november är en vintermånad; vinterns första snö brukar oftast börja falla omkring månadsskiftet oktober-november.
Dubbdäck får enligt svensk lag inte vara på mellan mitten av april och slutet av september, utom om det är eller beräknas bli vinterväglag (men vinterväglag under sommartid är relativt sällsynt). Plus att om en bil med dubbdäck har en tillkopplad släpvagn så måste även släpvagnen ha dubbdäck, om dragbilen däremot har odubbade vinterdäck så får släpvagnen ha antingen odubbade eller dubbade.
Man måste också observera att vissa delar i Europa, huvudsakligen Tyskland har förbud mot dubbade däck. Det bästa vore om hela Europa eller EU hade haft en enda gemensam Trafikförordning med föreskrifter om vilka däck som skall användas och inom vilka delar av Europa dubbade däck är otillåtna; dubbade däck är säkert förbjudna av en särskild anledning just i Tyskland, och dubbade däck bör likaså vara förbjudna även i länder som Spanien där det ju är mycket ovanligt med snö under vintertid.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 19:16
8
I går 13:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest