Start > Körkortsforum > Idiotregel!

Idiotregel!

Gäst 2011-09-21 07:57 ! Citera #
Varför har man bara 2 månader på sig att köra upp efter att man gjort teoriprovet?
Förr hade man ju ett år på sig att göra det.
Är det någon som vet varför? Tror dom att man ska glömma allt så fort? Vissa bestämmelser och regler kan man begripa men att införa en sån här är ju idiotiskt - man är nervös så det räcker i alla fall.
Zofiacecilia 2011-09-21 12:26 ! Citera #
Haha jag kan verkligen hålla med dig om att det är en idiotregel! Vet inte alls varför det är så men störande är det i alla fall. Jag klarade teoriprovet men inte uppkörningen, är livrädd att jag ska behöva göra om teoriprovet på grund utav att det ska dröja 2 månader innan jag klarar uppkörningen eller i huvudtaget får en ny tid innan dess. det är ju berdrövligt tycker jag. Borde vara ett år åtminstone, så himla dåligt.
Gäst 2011-09-21 18:59 ! Citera #
Ja precis! Den här regeln gör ju folk bara stressade och nervösa.
Man har ju ett annat liv (och ekonomi) än att bara övningsköra och tok-läsa teori.
zxc 2011-10-04 13:52 ! Citera #
Hej

Kan ni inte i er vildaste fantasi förstå varför det är den regeln? De vill ju ha så säkra och förberedda förare som möjligt ute på vägarna.
När du väl är ute och kör så ska det vara med uppdaterad information och kunskap som du fått när du studerat teorin.

Låt oss säga att du klarar teorin 1/1 2011 och väntar nästan ett helt år till tills du gör uppkörningen, minns du då allt du lärde dig av teorin?
Teorin hjälper ju dig när du är ute och kör, det är då du praktiserar teorin!

Så det så! :)
inspektörn 2011-10-04 20:54 ! Citera #
Meningen med regeln är att du skall förkovra dig inom det teoretiska SAMTIDIGT som du lär dig det praktiska!! Det teoretiska skall du ju kunna tillämpa i trafiken när du kör! Visst det är inte bara trafikregler som ingår i utbldningen, men en väldigt stor del!
När du har utbildat dig enligt kursplanen (hur många har sett den förresten??) så är meningen den att du skall ha så stora kunskaper att du klarar både teori och körning. Det är därför det kallas sammanhängande förarprov. Meningen är att man inte skall kugga på något av proven utan att man har förberett sig väl. En fördel med systemet är att man kan fixa sitt körkort på en dag tex sin artonårs-dag!
Förr var det otroligt många som skrev teoriprovet och därefter satte sig bakom ratten för att försöka lära sig köra bil. De var en mängd personer som lik förbaskat fick göra om teorin för att dom hann inte lära sig köra på ett år!
Tidigare fanns även 54-dagars regeln, vilken innebar att om du kuggat 3 gånger på körningen var du tvungen att vänta minst 54 dagar innan du kunde få en ny tid!
Se till att läsa KURSPLANEN så att ni får reda på vilka krav som ställs! Läs teorin men ha med den när ni kör också så att ni förstår VARFÖR en regel är som den är och inte att man skall svara B på en fråga!
Det här är kunskap för livet inte för att klara ett prov. Livet kan bli väldigt kort om man slarvar med kunskapen!
cilla 2011-10-05 01:15 ! Citera #
Det är så enkelt. för att färre ska kunna få körkort och mer misslyckande och avgifter !!!!
Gäst 2011-10-08 14:52 ! Citera #
Jag håller med inspektörn. Jag kuggade på teorin 3 gånger innan ja klarade den i agusti, fick 55 poäng. Nu har jag haft bil i ca en månad och jag läser fortfarande boken ibland. Man ska respektera sitt och andras liv därför tar jag dessa kunskaper på fullt allvar. Alla dessa nya regler har ju ett viktigt syfte
unkown 2011-10-09 21:10 ! Citera #
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man tillåts till uppkörning innan man har klarat teorin???
Är det ej livsfarligt??
Gäst 2011-10-14 13:50 ! Citera #
unkown
Är det bara jag som tycker det är konstigt att man tillåts till uppkörning innan man har klarat teorin???
Är det ej livsfarligt??

Det är väl inte mer livsfarligt än att du får övningsköra utan att ha klarat teoriprovet?
Vid uppkörning ska bilen ha dubbelkommando för färdbromsen, vilket innebär att inspektören kan få stopp på fordonet om det behövs. Så du har någon bredvid dig som har erfarenhet av trafiken och som dessutom kan bromsa.
Om du övningskör med trafikskola har de ju också dubbelkommando i bilen, men som privatist är det bara du som kan stanna bilen om en farlig situation uppstår, eftersom din privata handledare inte har någon egen bromspedal. Så om du kan köra med en handledare som inte kan stanna bilen åt dig, trots att du inte har klarat teoriprovet, så ska det väl inte vara några problem att göra samma sak i en bil som kan stannas av inspektören. Eller hur?
frazze 2011-11-08 01:48 ! Citera #
Förstår poängen med att ha proven nära i tid men varför gäller det i så fall endast B-behörighet. Alla andra behörigheter gäller provet ett år. Det är nog inte omöjligt att man får in lite extra stålar på upplägget heller.

Grejen är den att uppkörningen är ett bedömningsprov. Det finns alltså inga klara regler som exempelvis teoriprovet. Visst man har regler att gå efter vid uppkörning men som alla vet är det inte alltid bedömeningar blir rättvisande. Teoriprovet är det ju så att får du 52 rätt så har du klarat dig, sen spelar det ingen roll vad någon tycker eller anser om dig.
Man kan jämföra med sporter. Springer du ex 100 meter och är först över mållinjen så har du vunnit. I många andra sporter så är det bedömningar ex simhopp. Inte alltid som bedömningar blir rätt.

Därför borde alla teoriprov vara giltiga i 12 månader. Ej få köra upp före klarat teoriprov. Man kan hur som helst ändå sträva efter att proven ska ligga nära varandra i tid utan att som nu ha en giltighetstid på endast två månader. Vissa får ju köra upp många gånger och kuggas för skitsaker många gånger också. Vet att man testat detta och även yrkeschaförer blir ofta kuggade har det visat sig. Så återinför 12 månaders giltighetstid annars gör lika med alla behörigheter.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest