En eu crossmoped får gå 45km/h mätar hastighet och en nationell moped 30km/h och en klass2 eu moped scooter får gå 25km/h . Hur så men. Alla kan toppa +5-13km/h mera än dom får .
Original Huvudmunstycke är gjort så att det går använda ända upp till 70/75km/h på eu moped 2-taktaren så kommande 95e30oktan är inga problem för 2-taktaren. Men. Kör på hel syntetiskt 2-taktsolja som är fosilfri .det gör jag. Kolven går bara lättare än på del syntetiskt 2-taktsolja och av 95e10oktan ger bara mera tomgång.
Manuellt växlade eu mopeder går växla ner om dom går för snabbt .men. Då måste man besikta om dom ,en kostnad på 130kr . Dom har ofta varvstopp så dom kan inte gå ännu snabbare. Ett mindre framdrev ger 5km/h lägre hastighet. Kör en för snabbt så kan en åka dit för olovlig körning.
Eu mopeder under 30.000kr har ingen katalysator och tar en bort den blir det både trimning och körförbud på eu mopeden.
En katalysator kostar 1.500kr och är gjord av metall som är ädlare än guld.
I en gammal tsv broschyr för motorcyklar står det att en ska släppa styret vid olyckor. Då slipper man hamna under eu mopeden vid vurpor och olyckor får behålla armarna . jag har även gjort volter på motorhuven vid en olycka på en bil som jag krockade med tidigare och använder ryggsäcken som ryggskydd när jag kör I trafiken.