Start > Körkortsforum > Ungefärliga genomsnittet på ko…

Ungefärliga genomsnittet på kostnaden av körkort?

Pringles 2011-09-20 15:54 ! Citera #
Jag har relativt nyss börjat min process till att ta B-körkort. På så sätt undrar jag vad den ungefärliga kostnaden ligger på när det kommer till hur mycket folk lägger på sitt körkort( inkl processen,riskettan m.m)?
Har vänner som endast kört privat och kommer undan med en extremt låg kostand men även hört om vissa där de krävs ett och annat paket på körskolan för att behärska bilen och trafiken!
Zee 2011-09-21 13:30 ! Citera #
Lite drygt 5500 blev det, körde bara privat. Så om man räknar in bensinen så blir det lite extra...
Gäst 2011-09-21 14:46 ! Citera #
Jag har kört både privat och ska även iväg på en intensivkurs så med allt inräknat från synunderökning till bensin vid privatkörning kommer min körkortskostnad landa på runt 20.000, då kostar intensivkursen 15.500.
kixen 2011-09-26 16:52 ! Citera #
Hej! Jag tror att det är väldigt individuellt hur mycket pengar som läggs på körkortet. Vissa har bra förutsättningar som kanske har bott på gård och kört traktor osv sedan de var små. Det har även en stor betydelse hur mycket man kan köra privat vilket blir mycket billigare. Jag skulle tippa på medelkostnaden är runt 10 000 kr ifall man inte räknar med bensin vid privat körning. Det innebär ca 12-13 körlektioner, riskettan, risktvåan, handledarkus och uppkörning :) Sedan är det några småkostnaden som tillverkningen av körkortet, kanske köp av teorifrågor. Kostnaden blir lite mer om man väljer att läsa även teorin på körskolan.
Det är alltså väldigt individuellt :)
Gäst 2011-09-26 17:15 ! Citera #
Som andra säger så är det en mycket individuell sak. Det kan även bero lite på vad du väljer för körskola för en del körskolor trycker på att du ska köra en 10-15 gånger även om du kan köra hur bra som helst medan andra (bättre enligt mig) kollar på hur du kör och har inget krav på att du ska köra många gånger. Om du hittar en sån körskola och kört mycket hemma så kan du komma undan till ett billigt pris så det är helt klart värt att köra mycket hemma!
Sofia_Wiberg 2011-10-16 19:52 ! Citera #
Mitt körkort i genomsnitt kostade mig ca. 15 000:-

Betalade allt själv, och tack godegod mina farföräldrar för födelsedags pengar och annat dylikt.
Gäst 2011-10-22 10:49 ! Citera #
Mina kompisar kom undan med endast 5000-6000, därför att dom körde så mycket hemma att det räckte med ett par lektioner på körskola. Får se hur det blir för mig.....
Gäst 2011-12-25 16:07 ! Citera #
Som alla andra har skrivit så beror det helt på hur mycket du kör hemma och om du tänker plugga teorin hemma eller på en körskola. Dock så kommer man nog inte under 5000 kronor hur man än gör eftersom alla riskutbildningar, bilhyror och teorimaterial mm. kostar mycket.
d-_-b 2012-01-21 03:21 ! Citera #
Sofia_Wiberg
Mitt körkort i genomsnitt kostade mig ca. 15 000:-

Betalade allt själv, och tack godegod mina farföräldrar för födelsedags pengar och annat dylikt.


15.000 kr i genomsnitt... L :lol: L

Så du betalade allt trots att det är dina föräldrars pengar... L :lol: L
Gäst 2012-01-21 22:04 ! Citera #
I slutänden tror jag att den genomsnittliga kostnaden ligger på omkring 15.000-20.000 kr. Drivmedel till bilen är dyrt, alla utbildningar ( riskettan,risktvåan,körlektioner osv.) kostar oxå mycket pengar. Ännu dyrare blir det ju om man oxå har gått handledarkurs för att få övningsköra privat. Men som sagt, det är högst individuellt. Det tar längre tid för en del att lära sig köra och kanske måste ta 20 lektioner medan andra klarar sig med 5 lektioner.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov