Jag hade en kompis som missade högerregeln en gång på en uppkörning, men fortfarande vart godkänd.
Det beror nog väldigt mycket på i vilket sammanhang man missar regeln, ifall du åker väldigt långsamt men bilen från höger ändå stannar och släpper förbi dig trots att du egentligen har väjningsplikt, så är det väl inget mer med den saken. Det dom mer vill se är att du har MÖJLIGHET att stanna för bilar, även om du självklart alltid ska beakta högerregeln (speciellt när du kör upp
)
Man skall ALDRIG försöka att passera en korsning före ett eventuellt fordon som närmar sig från en korsande väg till höger. Om man försöker att göra det på uppkörningen så kan man faktiskt bli nödstoppad genom dubbelkommandot av inspektören, och en kuggande anmärkning för att ha missat väjningsplikt enligt högerregeln, som faktiskt är ett grovt nybörjarmisstag. Det går väl att stanna eller väja i god före en korsning för att ge fordon från höger företräde och fri väg, bara man är tillräckligt uppmärksam på eventuella fordon från en korsande väg till höger och ser till att kunna stanna upp i god tid före korsningen om det krävs för att lämna företräde och fri väg.
Sen har man i och för sig ingen absolut väjningsplikt mot korsande trafik från höger. Liksom, en fordonsförare från en korsande väg till höger har ju faktiskt själv väjningsplikt mot fordonstrafik från höger i hens egen färdriktning; om ett fordon närmar sig både från höger och vänster samtidigt så har hen (såvitt jag uppfattar det) väjningsplikt mot BÅDA fordonen, för det är väl förbjudet enligt blockeringsregeln att stanna mitt i en korsning för att lämna företräde och fri väg åt enbart fordonen från höger så att man onödigtvis blockerar körbanan för fordonstrafik vänsterifrån.