Start > Körkortsforum > Stopp Signal. Vad innebär det?

Stopp Signal. Vad innebär det?

putin 2012-12-05 20:31 ! Citera #
prs
putin

Fordonet skall stannas vid en stopplinje eller, om sådan saknas, vid märket.
- Klart: om märket är uppsatt före en trafiksignal man ska stanna vid en stopplinje som finns i anslutning till trafiksignalen.


Nej, om du kommer till märket och det finns en stopplinje i anslutning till det så skall du stanna vid linjen. Om det inte finns någon stopplinje så skall du stanna vid märket – det du föreslår är att du skulle passera vägmärket för att stanna vid stopplinjen vid trafiksignalen. Då har du ju passerat vägmärket som du skall stanna vid.


Nej, jag tycker att du dagdrömmer.
Ordet anslutning återfinns inte i trafikförordningen. Kan du vänligen hänvisa till tillämplig paragraf.
Gäst 2012-12-05 20:50 ! Citera #
putin
prs
putin

Fordonet skall stannas vid en stopplinje eller, om sådan saknas, vid märket.
- Klart: om märket är uppsatt före en trafiksignal man ska stanna vid en stopplinje som finns i anslutning till trafiksignalen.


Nej, om du kommer till märket och det finns en stopplinje i anslutning till det så skall du stanna vid linjen. Om det inte finns någon stopplinje så skall du stanna vid märket – det du föreslår är att du skulle passera vägmärket för att stanna vid stopplinjen vid trafiksignalen. Då har du ju passerat vägmärket som du skall stanna vid.


Nej, jag tycker att du dagdrömmer.
Ordet anslutning återfinns inte i trafikförordningen. Kan du vänligen hänvisa till tillämplig paragraf.


Haha. Trolltendenser.

Stycke tre är tydligt i att du ska stanna vid stopplinjen som finns vid märket och inte trafiksignalen (av precis den anledning jag gav nyss). Se även STR:s körkortsboken 20:e utg sida 58. Nuff said.
putin 2012-12-05 21:02 ! Citera #
prs
Stycke tre är tydligt i att du ska stanna vid stopplinjen som finns vid märket och inte trafiksignalen (av precis den anledning jag gav nyss).


Stycke ett är tydligt i att du ska stanna vid rött ljus (som finns ”i anslutning” till märket).

Stanna ”vid rött ljus” är inte samma som stanna ”vid trafiksignal” eller stanna ”vid stopplinje”?
Ordet ”vid” betyder att du måste stanna så snart du ser saken? Eller bredvid en sak? De som skrev förordningen har inte funderat på att man kan förstå ”vid” som ”bredvid”. Förstår du vad jag menar?
Gäst 2012-12-05 22:22 ! Citera #
putin


Stycke ett är tydligt i att du ska stanna vid rött ljus (som finns ”i anslutning” till märket).

Stanna ”vid rött ljus” är inte samma som stanna ”vid trafiksignal” eller stanna ”vid stopplinje”?
Ordet ”vid” betyder att du måste stanna så snart du ser saken? Eller bredvid en sak? De som skrev förordningen har inte funderat på att man kan förstå ”vid” som ”bredvid”. Förstår du vad jag menar?


Det du missar är att hela tiden åsyftas märket. Inte trafiksignalen. När det står att du ska stanna vid rött ljus är det märket som åsyftas med att stanna. Det är för att förmedla en annan situation än den normala, att stanna vid trafiksignalen vid rött sken.
putin 2012-12-08 16:00 ! Citera #
prs
Det du missar är..


Det var inte jag som startat tråden.

Du, kanske, vet:

”Vägmärken regleras internationellt av FN:s Konvention om vägmärken och signaler. Den nuvarande versionen gäller från 1968 med tillägg fram till 1995, för de länder som undertecknat konventionen, vilket de flesta länder i Europa har gjort.

Detta betyder att vägmärkena i huvudsak är likadana i europeiska länder, vilket underlättar den internationella trafiken.

För att underlätta internationell trafik används i konventionen i första hand symboler i stället för text och symbolerna följer en enhetlig standard.”


Andra märke för angivet andamål enligt europejska regler:

Stopp vid kontroll (polis eller custom) innebär att man stannar inte vid skylten utan vid kontollanter (bredvid en polis eller tull) fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Roadsign-prohibitory-1.png (franska & ryska)

Nu kolla här:

”Stopp vid signal är inte med i FN-konventionen, men finns åtminstone i Sverige.” http:// sv.wikipedia.org/wiki/Förbudsmärken
:o

Man skapat ett konstigt märke, skrev otydliga regler för det, och sedan undrar varför de unga startar trådar och försöker förstå vad menades med märket på flera sidor av tråden. Jag kan bara skratta här. Det är ju löjligt. Att sälva svenskar förstår inte egna svensktillverkat vägmärke. Snart tas märket bort från vägar pga hör inte europejska standarter.
putin 2012-12-09 16:02 ! Citera #
Man delat Vägmärken in i olika kategorier för att lättare kunna hålla isär de olika typerna av vägmärken.

Det inte finns några förbudsmärke i FN:s konvention som kräver att man stannar vid märket utan de flesta talar om något är förbjudet efter märket. T.ex. förbjudet att passera kontrollanter (tull, polis, mm) som sitter i ett hus eller som står på en plats som ligger flera hundra meter efter märket, utan själva märket bara meddelar dig att du skall stanna snart och måste anpassa din hastighet för detta. Själva kontrolanter ska aldrig lämna sin plats och gå flera hundra meter till din fordon om du stannar vid märket istället, utan de ska skratta bara åt dig.

B2. Stopplikt istället, som anger att förare har stopplikt före infart på korsande väg, tillhör en helt annan kategori som heter Väjningspliktsmärken. Om man vill att fordon som skall passera kontrollanter (tull, polis, mm) skall stanna direkt vid märket placeras detta märket med ordet tull istället direkt på bommar.


Skulle man vilja följa europejska standarter och skulle vilja att förare stannar före infart på korsande väg vid rött ljus som står på andra sidan av vägkorsningen borde man använda ett av följande alternativ:

a) B2. Stopplikt märket med ord Stopp | Signal istället (eller med en tillägstavla med ord ”Stopp vid signal”)
b) A22. Varning för flerfärgssignal märket tillsammans med B2. Stopplikt märket (kompletterat med ord signal på märket eller på en tillägstavla)

Om man tittar på Comparison of European road signs ser man många svenska vägmärke som skiljer sig mot andra. Bland annat jag är ingen anning vad var det för anledning att uppfinna hjulet med A40. Varning för annan fara och vad betyder märket - en korv (bajset)? Seven Eleven passeras snart?

Eller, alla vet hur C2. Förbud mot trafik med fordon ser ut - inga streckade linjer skall finnas på märket. Vad var det för anledning att strecka märken C3 - C15? För att göra de lika C35 - C38 Förbud mot att parkera?
Endast här på besök 2016-07-17 23:50 ! Citera #
Hej!

Jag hamnade i den här flera år gamla tråden och ser att det har skrivits åtskilliga sidor var skribenter mer eller mindre råkat i luven på varandra gällande vad och varför det är som det är. Detta kan mycket väl ha orsakat den stackars trådskaparen mer förvirring än visshet, så jag tänkte att jag gör en lite ful ”bumpning” av tråden var jag smäller till med _min_ tolkning av ”STOPP SIGNAL”, och då även skillnaden mellan denna och en konventionell ljusreglerad gatukorsning.

Jo, mig veterligen sätts den här kombinationen (skylt, och sedan trafikljus) endast upp vid platser där gatunätet av en eller annan orsak byggts så att man korsar två gator som går väldigt tätt (säg <50 m) från varandra, var den gata som faktiskt är trafikerad nog att vara försedd med trafikljus är den andra i raden för den som kommer körande. Hade man då placerat ett vanligt rödljus med stopplinje innan den andra korsningen så riskerar man kanske att köer bildas medan ljuset är rött, så att bilar som kommer från (första) höger och ämnar svänga ut (alltså in på och mot den väg du kommer ifrån) till vänster blir stoppade p.g.a. dessa köer.

Nu finns det ju också stadgat i trafikförordningen att man ej ska blockera vare sig utfarter eller korsande vägar vid köbildning, så egentligen kanske det här inte borde vara något problem, men jag tänker att det kanske är frågan om en hårt trafikerad huvudled kanske det är lätt hänt i alla fall, och m.h.a. STOPP SIGNAL som tvingar samtliga bilar att stanna redan innan första korsande vägen istället för att försöka enas i den hektiska vid-fyrasnåret-på-eftermiddagen-kön om vad som är en skälig lucka för ev. bil som ska svänga ut från den där första korsningen. Ja, en välplacerad STOPP SIGNAL löser då hela problemet.

Nu får någon gärna rätta mig om jag är ute och cyklar, men jag är tämligen övertygad om att sanningen är så här pass enkel.
Gäst 2016-08-02 12:15 ! Citera #
inspektörn 2011-09-20
Stopp Signal: I en korsning står det en trafiksignal efter själva korsningen och stopplinjen är INNAN korsningen! Alltså Linje-Korsning-Trafiksignal.
Detta innebär att om trafiksignalen visar rött ljus skall du stanna vid Stopplinjen om din fortsatta färd är rakt fram eller till vänster! Skall du däremot förtsätta till höger i korsningen svänger du höger som vanligt med sedvanlig uppmärksamhet utan att behöva stanna pga det röda ljuset!
Lokala varianter kan säkert förekomma, men då framgår det av skylltningen eller vägmarkeringarna
Tack

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo