Man delat Vägmärken in i olika kategorier för att lättare kunna hålla isär de
olika typerna av vägmärken.
Det inte finns några förbudsmärke i FN:s konvention som
kräver att man stannar vid märket utan de flesta talar om något är förbjudet
efter märket. T.ex. förbjudet att passera kontrollanter (tull, polis, mm) som sitter i ett hus eller som står på en plats som ligger flera hundra meter efter märket, utan själva märket bara meddelar dig att du skall stanna snart och måste anpassa din hastighet för detta. Själva kontrolanter ska aldrig lämna sin plats och gå flera hundra meter till din fordon om du stannar vid märket istället, utan de ska skratta bara åt dig.
B2. Stopplikt istället, som anger att förare har stopplikt före infart på korsande väg, tillhör en helt annan kategori som heter Väjningspliktsmärken. Om man vill att fordon som skall passera kontrollanter (tull, polis, mm) skall stanna direkt vid märket placeras detta märket med ordet
tull istället direkt på bommar.
Skulle man vilja följa europejska standarter och skulle vilja att förare stannar före infart på korsande väg vid rött ljus som står på andra sidan av vägkorsningen borde man använda ett av följande alternativ:
a)
B2. Stopplikt märket med ord
Stopp | Signal istället (eller med en
tillägstavla med ord ”Stopp vid signal”)
b)
A22. Varning för flerfärgssignal märket tillsammans med
B2. Stopplikt märket (kompletterat med ord
signal på märket eller på en tillägstavla)
Om man tittar på
Comparison of European road signs ser man många svenska vägmärke som skiljer sig mot andra. Bland annat jag är ingen anning vad var det för anledning att uppfinna hjulet med
A40. Varning för annan fara och vad betyder märket -
en korv (bajset)? Seven Eleven passeras snart?
Eller, alla vet hur
C2. Förbud mot trafik med fordon ser ut - inga streckade linjer skall finnas på märket. Vad var det för anledning att strecka märken
C3 - C15? För att göra de lika
C35 - C38 Förbud mot att parkera?