Start > Körkortsforum > Stopp Signal. Vad innebär det?

Stopp Signal. Vad innebär det?

Gäst 2012-12-01 20:44 ! Citera #
Under stopp/signal-skylten sitter ett tillägg som är omöjligt att tolka på bilden, som gör att normal tolkning av situationen inte kan tillämpas.

Normalt sett innebär stopp/signal uppsatt innan korsning med trafiksignalen efter korsningen att endast trafik som ska rakt fram i det här fallet måste följa förbudsskylten. De som ska höger eller vänster behöver inte stanna.
putin 2012-12-02 15:31 ! Citera #
prs
I och med att det inte handlar om en stoppsignal då, så kan man bortse från skylten i det förekommande fall du beskriver. Samma gäller stoppskyltar (uppsatta vid trafiksignaler) vid fungerande trafiksignal – om signalen är i funktion så gäller signalen.

Stoppskyltar och andra vägmärke inkl. stopp och väjningsplikt gäller inte samma utan en och enda huvudregel om en ordningsföljd: 1) polis; 2) trafiksignal; 3) vägmärke; 4) vägmarkering.

Mer än detta, det inte existerar vägmärke ”stoppsignal” separat utan ett vägmärke ”Stopp för angivet ändamål” finns.

Och skylten med en ”signal” anledning som anges under det vågräta strecket är den dummaste varianten.
Det känns som man kunde placera den här skylten vid varje utfart från varje parkeringsplats: typ glöm ej att stanna vid röda ljuset på våra vägar. Men, saken är inte så enkel.

Därför att:
Fordon skall stanna vid en stopplinje (målat) vid rött ljus, om sådan (stopplinjen) saknas (vid trafikljuset) fordonet skall stannas vid märket (dvs själva skylten ”stoppsignal”) :lol: :?

Tycker man kan se röda ljuset? Fel, inte räcker. Ta med en kikare och en skovel i bilen: titta i kikaren först, om stopplinjen inte målat vid trafikljuset du måste stanna vid skylten oavsett ska du passera trafikljuset eller inte, ska du rakt fram eller svänga (och, om det ligger nysnö på vägen använd din skovel vänligen först)

Har du passerat skylten ”stoppsignal” och närmar sig till trafikljuset som saknar en stopplinje kan du betala böter för inte stannat vid märket :?
Jossan-88 2012-12-02 16:35 ! Citera #
I mitt vägmärken & markeringshäfte så står det följande gällande ”Stopp/Signal” skylten: ”Stopp för givet ändamål”- Du måste stanna, i det här fallet för signal. Gäller endast vid rött ljus och för den trafik signalen avser.”
Så jag tolkar den som att om jag ska svänga höger direkt efter skylten så ska jag ej stanna, utan det gäller bara mig om jag ska fortsätta rakt fram där trafikljusen sitter..Vilken program kommer denna fråga ifrån Charlie Runkle? Eller har du fått via inloggning via din trafikskola?
putin 2012-12-02 17:00 ! Citera #
Jossan-88
Så jag tolkar den som att om jag ska svänga höger direkt efter skylten så ska jag ej stanna

Du skall ej stanna vid märket oavsett ska du svänga höger/vänster eller ska rakt fram ! :lol:[/b]
(skrev fel: du skall stanna vid märket vid röda ljus om stoplinje saknas)
Du skall stanna vid röda ljuset även om du ska svänga höger/vänster (om trafiksignaler finns)
Gäst 2012-12-02 20:31 ! Citera #
putin

Du skall ej stanna vid märket oavsett ska du svänga höger/vänster eller ska rakt fram ! :lol:
Du skall stanna vid röda ljuset även om du ska svänga höger/vänster (vid ett trafikljus som du inte ser pga det kanske sitter bakom buskar eller en stor buss/lastbil t.ex.) :lol:

Från vägmärkesförordningen ang stopp för angivet ändamål:

Märket anger skyldighet att stanna av den anledning som anges under det vågräta strecket.

Om märket är uppsatt före en trafiksignal, anger det att fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus.

Fordonet skall stannas vid en stopplinje eller, om sådan saknas, vid märket.

Vid rött ljus, och man ska passera signalen, skall man således stanna vid märket (stopp för angivet ändamål) eller den stopplinje som finns i anslutning till märket. Tydligare än så kan det inte bli.
putin 2012-12-03 16:28 ! Citera #
prs

Märket anger skyldighet att stanna av den anledning som anges under det vågräta strecket.

Om märket är uppsatt före en trafiksignal, anger det att fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus.

Vid rött ljus, och man ska passera signalen, skall man således stanna vid märket (stopp för angivet ändamål) eller den stopplinje som finns i anslutning till märket. Tydligare än så kan det inte bli.

Om en stoplinje saknas i anslutning till märket utan finns finns i anslutning till en trafiksignal? Ska man passera märket och stanna vid stoplinje där trafiksignal finns eller måste stanna vid märket?

1) Det beskrevs inte i tredje stycket: skall fordonet stannas vid en stopplinje som finns i anslutning till trafiksignal eller vid en stopplinje som finns i anslutning till märket.
2) Det står otydligt i andra styket: fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus eller ska stanna vid märket
Flirre78 2012-12-03 16:37 ! Citera #
Det är väl inte speciellt otydligt.. rätt glas klart enligt mig :D
Ska du köra rakt fram eller svänga vänster vid en korsning där det sitter en stopp skylt i början av korsningen och ljusen sitter på andra sidan av korsningen så ska du stanna. Ska du däremot svänga höger i korsningen så drabbas du inte av ljussignalen utan kan svänga direkt utan att stanna. Det enda som krävs att du som vanligt har uppmärksamhet runt omkring vid en höger sväng, men du behöver ej stanna!
Gäst 2012-12-03 16:51 ! Citera #
putin
prs

Om en stoplinje saknas i anslutning till märket utan finns finns i anslutning till en trafiksignal? Ska man passera märket och stanna vid stoplinje där trafiksignal finns eller måste stanna vid märket?

1) Det beskrevs inte i tredje stycket: skall fordonet stannas vid en stopplinje som finns i anslutning till trafiksignal eller vid en stopplinje som finns i anslutning till märket.
2) Det står otydligt i andra styket: fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus eller ska stanna vid märket

Om du tänker logiskt, så handlar begreppet stopplinje om en eventuell sådan som återfinns i anslutning till märket stopp för angivet ändamål. Således är lagtexten solklar och beskriver exakt den situation du efterfrågar.
Om det saknas en stopplinje vid märket så skall fordonet stannas vid märket.
putin 2012-12-03 18:32 ! Citera #
Flirre78
Det är väl inte speciellt otydligt.. rätt glas klart enligt mig :D
Ska du köra rakt fram eller svänga vänster vid en korsning där det sitter en stopp skylt i början av korsningen och ljusen sitter på andra sidan av korsningen så ska du stanna. Ska du däremot svänga höger i korsningen så drabbas du inte av ljussignalen utan kan svänga direkt utan att stanna. Det enda som krävs att du som vanligt har uppmärksamhet runt omkring vid en höger sväng, men du behöver ej stanna!

Okej,
?m du ska inte passera signalen som sitter på andra sidan av korsningen utan du ska svänga vänster, ska du köra eller stanna? Drabbas du av ljussignaler om såna sitter på vänstra/högra sidor av korsningen? Ska du stanna vid stopplinjer som finns i anslutning till ljussignaler, stanna vid märke eller lämna korsningen?

prs

Om det saknas en stopplinje vid märket så skall fordonet stannas vid märket.

En fråga till:
Fordonet skall stannas vid en stopplinje. Vilka stopplinje räknas som anslutna till märket: den som målat före märket eller den som målat efter märket? Hur många meter före/efter märket måste en stopplinje vara målat för att kunna räknas som ansluten till märket? Om anvisningar kommer i en följande ordning: först sitter vägmärke, sedan målat stopplinje, till slutet står trafiksignal, - ska du passera märke och stanna vid stopplinje eller ska du stanna vid märke trots att det finns en stoplinje målat några meter efter märket?
__

Jo, jag förstår va du menar, prs, skulle du skriva vägmärkesförordningen kunde du skriva tydligare.
Skulle vilja bara indikera vad säger nuvarande vägmärkesförordningen:

- Klart: man är skyldig att stanna nånstans (se nedan)

- Klart: man skall stanna vid trafiksignaler (vid rött ljus) om man skall passera signalen.

- Klart: om märket är uppsatt före en trafiksignal man ska stanna vid en stopplinje som finns i anslutning till trafiksignalen.

Tänk på att jag är en gammal rysk tjej som inte stannat vid märket utan stannat vid en stopplinje som fanns i anslutning till trafiksignalen som tillhörde märket. Du är en polis eller en åklagare. Du vill att jag betalar böter för att jag inte stannat vid märket utan stannat vid en stopplinje. Jag kommer med en advokat och säger att jag stannat vid en stopplinje enligt tredje stycket. Bevisa vänligen med hjälp av vägmärkesförordningen att jag gjorde nåt fel och ”skall stanna vid rött ljus” är inte samma som ”skall stanna vid trafiksignaler” pga ”rött ljus” är ingen trafiksignal, tillhör inte trafiksignaler eller vägmärkesförordningen syftade nåt annat. ;)
Gäst 2012-12-03 23:17 ! Citera #
putin

- Klart: om märket är uppsatt före en trafiksignal man ska stanna vid en stopplinje som finns i anslutning till trafiksignalen.

Nej, om du kommer till märket och det finns en stopplinje i anslutning till det så skall du stanna vid linjen. Om det inte finns någon stopplinje så skall du stanna vid märket – det du föreslår är att du skulle passera vägmärket för att stanna vid stopplinjen vid trafiksignalen. Då har du ju passerat vägmärket som du skall stanna vid.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor