Det är väl inte speciellt otydligt.. rätt glas klart enligt mig
Ska du köra rakt fram eller svänga vänster vid en korsning där det sitter en stopp skylt i början av korsningen och ljusen sitter på andra sidan av korsningen så ska du stanna. Ska du däremot svänga höger i korsningen så drabbas du inte av ljussignalen utan kan svänga direkt utan att stanna. Det enda som krävs att du som vanligt har uppmärksamhet runt omkring vid en höger sväng, men du behöver ej stanna!
Okej,
?m du ska inte passera signalen som sitter på andra sidan av korsningen utan du ska svänga vänster, ska du köra eller stanna? Drabbas du av ljussignaler om såna sitter på vänstra/högra sidor av korsningen? Ska du stanna vid stopplinjer som finns i anslutning till ljussignaler, stanna vid märke eller lämna korsningen?
Om det saknas en stopplinje vid märket så skall fordonet stannas vid märket.
En fråga till:
Fordonet skall stannas vid en stopplinje. Vilka stopplinje räknas som anslutna till märket: den som målat före märket eller den som målat efter märket? Hur många meter före/efter märket måste en stopplinje vara målat för att kunna räknas som ansluten till märket? Om anvisningar kommer i en följande ordning: först sitter vägmärke, sedan målat stopplinje, till slutet står trafiksignal, - ska du passera märke och stanna vid stopplinje eller ska du stanna vid märke trots att det finns en stoplinje målat några meter efter märket?
__
Jo, jag förstår va du menar, prs, skulle du skriva vägmärkesförordningen kunde du skriva tydligare.
Skulle vilja bara indikera vad säger nuvarande vägmärkesförordningen:
Märket anger skyldighet att stanna av den anledning som anges under det vågräta strecket.
- Klart: man är skyldig att stanna
nånstans (se nedan)
Om märket är uppsatt före en trafiksignal, anger det att fordon som skall passera signalen skall stanna vid rött ljus.
- Klart: man skall stanna
vid trafiksignaler (vid rött ljus) om man skall passera signalen.
Fordonet skall stannas vid en stopplinje eller, om sådan saknas, vid märket.
- Klart: om märket är uppsatt före en trafiksignal man ska stanna vid en stopplinje som
finns i anslutning till trafiksignalen.
Tänk på att jag är en gammal rysk tjej som inte stannat vid märket utan stannat vid en stopplinje som fanns i anslutning till trafiksignalen som
tillhörde märket. Du är en polis eller en åklagare. Du vill att jag betalar böter för att jag inte stannat vid märket utan stannat vid en stopplinje. Jag kommer med en advokat och säger att jag stannat vid en stopplinje enligt tredje stycket. Bevisa vänligen med hjälp av vägmärkesförordningen att jag gjorde nåt fel och ”skall stanna vid rött ljus” är inte samma som ”skall stanna vid trafiksignaler” pga ”rött ljus” är ingen trafiksignal, tillhör inte trafiksignaler eller vägmärkesförordningen syftade nåt annat.