Stopp Signal. Vad innebär det?
Jag tycker mig inte kunna hitta någonstans i körkortsboken exakt vad Stopp Signal- skylten innebär. När ska man stanna för den och var?
Till skillnad från vanlig stoppmärke och -linje, av vad jag har märkt iaf, står Stopp Signal-skylten inte vid infarten till en korsning utan på andra sidan av den. Är det där man ska stanna då, när skylten väl gäller?
Stopp Signal har oftast en markering precis vid skylten på marken där du skall stanna. Lite längre fram finns Röd,Gul,Grön ljus som styrs av detta.
Är det rött så skall du stanna vid markeringen på marken, precis intill stopp skylten och är det grönt så får du åka! :-)
När det är rött måst du såklart stanna, men du måste också ibland stanna när det är gult eftersom trafikljuset är anpassad efter linjen där den förväntar dig att du ska stanna, och kör du då när det är gult finns det riskt att korsande trafik går grönt och kör på dig eller tutar för att varna dig att du kör när det är grönt för de.
Jag funderar på samma sak. Vad är egentligen skillnaden på att ha skylten ”Stopp signal” i kombination med ett trafikljus och att ha bara ett trafikljus? Man måste väl alltid stanna när det är rött så varför finns det en skylt som talar om det ibland. Det enda jag kan hitta är att den betyder ”Stopp för särskilt ändamål”. Skulle det kunna vara något om att till exempel bilar som ska svänga inte behöver stanna? Tacksam för svar.
Inför en stopp-skylt ska man alltid stanna upp, även ifall man för mötande från höger eller varken eller!
Stopp Signal: I en korsning står det en trafiksignal efter själva korsningen och stopplinjen är INNAN korsningen! Alltså Linje-Korsning-Trafiksignal.
Detta innebär att om trafiksignalen visar rött ljus skall du stanna vid Stopplinjen om din fortsatta färd är rakt fram eller till vänster! Skall du däremot förtsätta till höger i korsningen svänger du höger som vanligt med sedvanlig uppmärksamhet utan att behöva stanna pga det röda ljuset!
Lokala varianter kan säkert förekomma, men då framgår det av skylltningen eller vägmarkeringarna
Kan någon nu klargöra detta en gång för alla? Jag snappade upp vad inspektörn skrev, nämligen att man får köra direkt om man ska svänga åt höger. Vet även att jag har läst på nåt annat forum att STOPP/SIGNAL-skylten och linjen sitter innan korsningen, och att regeln är att man ska stanna vid linjen _om_ man har för avsikt att passera trafikljuset som då i regel sitter längre fram i (och ibland rentav efter) korsningen. Titta nu här i.imgur.com/StEvO.png. Jag utgick från detta och tänkte att detta var typ en kuggfråga. Här elevcentral.str.se/bilder/1000/01110.jpg finns den stora originalbilden, så ni kan zooma så ni ser. Tydligt är att cyklisterna cyklar mitt i körfältet i scenario D (4), och dessutom mot körfältets riktning. Även om detta inte är legitimt så vill man ju inte krocka med dem, och därför angav jag detta som svarsalternativ, samt B (2), som var uppenbar. Jag fick som ni ser fel på D. Det rätta svaret var A, det vill säga vid den där STOPP/SIGNAL-skylten. Så, vad gäller? En idé är att man ska tolka skylten som att man alltid har skyldighet till klassiskt STOPP, men t.ex. sedan får svänga direkt till till höger fastän trafikljuset en bit längre fram lyser rött i den riktningen.
Stopp Signal bara påminnar till blinda förare att de måste följa trafikljuset där trafikljuset finns. Inget mer. Hur skall man reagera när trafikljuset urfunktion skaparen av den här smarta vägmärkeringen har inte funderat. Kanske hade han inte tid, var på lunch, eller somnat. Gissar att så snart trafikljuset slutar fungera får man skita i den här vägmärkeringen komplett. Ovanligt skylt som svårt att hitta utomländs pga betyder ingenting utom bara visar hur många skattebetalarnas pengar spenderas i luft för att förvirra folket och installera onödiga saker.
Gissar att så snart trafikljuset slutar fungera får man skita i den här vägmärkeringen komplett.
I och med att det inte handlar om en stoppsignal då, så kan man bortse från skylten i det förekommande fall du beskriver. Samma gäller stoppskyltar (uppsatta vid trafiksignaler) vid fungerande trafiksignal – om signalen är i funktion så gäller signalen.
Senaste foruminläggen
Rubrik