Start > Körkortsforum > Hälp till en sifferblind!

Hälp till en sifferblind!

gammalutankörkort 2011-09-16 21:01 ! Citera #
Hej igen körkortstagare!

Jag har Stora problem med uträkning av alla dessa reaktions/broms/stoppsträckor. Är det någon här på forumet som gjort teorin som kan antingen ge mig tips på hur man väldigt lätt gör uträkningarna- eller tala om hur många sådana frågor som verkligen kommer på provet och hur små marginalerna i så fall är?

Samma sak med hur mycket tid man vinner/förlorar per mil eller timme när man ändrar hastighet från ex. 80 till 100. Ah, jag blir så matt. Varför lyssnade jag inte på mattelektionerna i skolan?? :cry:
Känns som att jag kan kugga provet p ga detta och undrar på om jag har nån form av sifferdyslexi :?
Gäst 2011-09-16 21:42 ! Citera #
Reaktionssträckan är alltid hastighet *3 bromssträckan är reaktionssträckan *2
exempel om du kör 50 det blir 5*3 15
bromssträckan är 15*2 =30
sen räknar du broms+reaktionssträckan =stopssträckan
Gäst 2011-09-16 21:43 ! Citera #
Räkna att det blir 0,30 sek /10 km
gammalutankörkort 2011-09-17 11:40 ! Citera #
TACK TACK TACK för hjälpen! Det där kändes enkelt och inte alls som andra förklaringar med ’ökande i kvadrat’ etc.
Vad gäller det sista, menar du att man kan räkna med en skillnad på 0.30 sek/mil när man ändrar sin hastighet med hur mycket? Det låter väldigt lite så jag antar att jag fattat fel.. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag frågar efter men tycker mig ha sett många frågor i stil med ”vad blir din tidsvinst om du kör 15 mil med 60km/h i stället för 80 km/h” osv.
Gäst 2011-09-17 19:51 ! Citera #
Man vinner med fartåkning10 km/tim en halv minut

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov