Detta gäller om du korsar mittlinjen, eftersom att du inte ser om det kommer mötande där eller inte. Så länge du kan hålla dig på din sida av vägen så får du med andra ord köra om även vid skymd sikt, eftersom det då inte kan finnas mötande som du kan krocka med under omkörningen.
.
Även om det är tillåtet så skulle jag göra det med stor försiktighet. Även om vägen är tvåfilig och du inte måste korsa mittlinjen så innebär det inte att en sådan omkörning är riskfri. ett backkrön innebär oftast att sikten är skymd framåt, det innebär att du inte har en aning om vad som finns bortom backkrönet. Har du otur så kan där stå ett havererat fordon, ett djur eller något annat hinder. En annan anledning är att ett backkrön oftast föregås av en backe =). Det innebär att omkörningen kan ta längre tid och kan störa den övriga trafiken, beroende på hur brant och lång backen är. Att accelerera i uppförsbacke (om du nu måste göra det för att klara omkörningen) är inte heller helt önskvärt ur eccodrivingsynpunkt, något som väger tungt idag när det gäller övningskörning.
En av de absoluta grundreglerna inom bilkörning är enkelt uttryckt ”Gör inget dumt, gör inget onödigt och ha aldrig bråttom” och det är sällan vinsterna av en omkörning väger upp de risker du måste ta för att genomföra den. Tidsvinsten är bla minimal, även på något längre sträckor.
Om min matematik inte är helt fel (isåfall beror det på den sena timmen
) så gäller följande:
I 70km/h tar det 8.5 minuter att färdas en mil
I 90km/h tar det 6.6 minuter att färdas en mil
I 100km/h tar det 6 minuter att färdas en mil
I 110km/h tar det 5.4 minuter att färdas en mil
Det innebär att du vinner ynka 3 minuter/mil på att göra en farlig omkörningen för att kunna öka farten från 70 km/h till 110km/h. Var ärlig nu, när kunde du senaste göra en sådan fartökning efter en omkörning utan att överskrida gällande maxhastighet?
3 Minuter för en hastighetsökningen på 40km/h, och då ska vi inte prata om vad som händer med bromssträckan efter en sådan fartökning, eller hur mycket längre fordonet hinner färdas innan du hinner uppfatta och reagera på ett hinder eller en fara i vägen.