Start > Körkortsforum > Backrön / Kurvor

Backrön / Kurvor

emil999 2011-09-16 14:13 ! Citera #
Jag hittar bara luddig information om Backrön / Kurvor. Skulle ni som vet, skriva ner lite sammanfattad information vad som gäller angående omkörningar och liknande i Backrön / Kurvor.
Gäst 2011-09-16 15:50 ! Citera #
Det är förbjudet att köra om före backrön men inte i kurvor om du har fri sikt,det är förbjudet att stanna o parkera före o efter backrön men du kan köra om cyklister bara före
emil999 2011-09-16 18:14 ! Citera #
Det är förbjudet att köra om i backrön, men inte i kurvor med fri sikt. Det är även förbjudet att parkera före - efter backrön, Du får köra om cylister före backrön. Stämmer detta?
Gäst 2011-09-16 21:46 ! Citera #
Jag lovar det stämer
Gäst 2011-09-21 12:21 ! Citera #
emil999
Det är förbjudet att köra om i backrön, men inte i kurvor med fri sikt. Det är även förbjudet att parkera före - efter backrön, Du får köra om cylister före backrön. Stämmer detta?


Jag vet inte vilken del av citatet du undrar över om det stämmer eller inte, så vi går igenom alla de tre punkterna i citatet:

En vanligt förekommande formulering är väl att det är förbjudet att köra om ”på och i samband med backkrön och i och i samband med kurvor där sikten är skymd”.

Detta gäller om du korsar mittlinjen, eftersom att du inte ser om det kommer mötande där eller inte. Så länge du kan hålla dig på din sida av vägen så får du med andra ord köra om även vid skymd sikt, eftersom det då inte kan finnas mötande som du kan krocka med under omkörningen.

Om det är förbjudet att köra om i kurvor där sikten är skymd, så blir det ju tillåtet när sikten är god. För det står ju inget om att det vid god sikt i kurvor skulle vara något förbud. Alltså stämmer den första punkten i citatet.

Tror dock inte att det bara är parkeringsförbud, utan stoppförbud före, på och efter backkrön och före, i och efter skymda kurvor. Så det där med parkeringsförbudet är ju inte falskt, men det är nog inte hela regeln heller.

Att du får köra om en cyklist före ett backkrön bör ju vara sant eftersom du nog kan göra det utan att överskrida mittlinjen. Om du måste överskrida mittlinjen är det dock inte tillåtet. Så det beror på om vägen är bred nog eller inte och hur långt in till kanten cyklisten håller sig. Men i många fall stämmer det nog.
Gäst 2011-09-21 17:30 ! Citera #
Om det ej är heldragen linje så får du ju köra om, men innan man kör om så bör man ju helt klart använda sitt förnuft och kanske vänta lite innan man gör omkörningen så man är helt säker på att det är fritt.
besaro 2011-09-23 03:54 ! Citera #
SRW


Detta gäller om du korsar mittlinjen, eftersom att du inte ser om det kommer mötande där eller inte. Så länge du kan hålla dig på din sida av vägen så får du med andra ord köra om även vid skymd sikt, eftersom det då inte kan finnas mötande som du kan krocka med under omkörningen.

.

Även om det är tillåtet så skulle jag göra det med stor försiktighet. Även om vägen är tvåfilig och du inte måste korsa mittlinjen så innebär det inte att en sådan omkörning är riskfri. ett backkrön innebär oftast att sikten är skymd framåt, det innebär att du inte har en aning om vad som finns bortom backkrönet. Har du otur så kan där stå ett havererat fordon, ett djur eller något annat hinder. En annan anledning är att ett backkrön oftast föregås av en backe =). Det innebär att omkörningen kan ta längre tid och kan störa den övriga trafiken, beroende på hur brant och lång backen är. Att accelerera i uppförsbacke (om du nu måste göra det för att klara omkörningen) är inte heller helt önskvärt ur eccodrivingsynpunkt, något som väger tungt idag när det gäller övningskörning.
En av de absoluta grundreglerna inom bilkörning är enkelt uttryckt ”Gör inget dumt, gör inget onödigt och ha aldrig bråttom” och det är sällan vinsterna av en omkörning väger upp de risker du måste ta för att genomföra den. Tidsvinsten är bla minimal, även på något längre sträckor.
Om min matematik inte är helt fel (isåfall beror det på den sena timmen :) ) så gäller följande:

I 70km/h tar det 8.5 minuter att färdas en mil
I 90km/h tar det 6.6 minuter att färdas en mil
I 100km/h tar det 6 minuter att färdas en mil
I 110km/h tar det 5.4 minuter att färdas en mil

Det innebär att du vinner ynka 3 minuter/mil på att göra en farlig omkörningen för att kunna öka farten från 70 km/h till 110km/h. Var ärlig nu, när kunde du senaste göra en sådan fartökning efter en omkörning utan att överskrida gällande maxhastighet?

3 Minuter för en hastighetsökningen på 40km/h, och då ska vi inte prata om vad som händer med bromssträckan efter en sådan fartökning, eller hur mycket längre fordonet hinner färdas innan du hinner uppfatta och reagera på ett hinder eller en fara i vägen.
besaro 2011-10-12 10:41 ! Citera #
Ber om ursäkt för det här inlägget, det blev något fel här. :)
Gäst 2011-10-14 13:40 ! Citera #
Jag ber om ursäkt för den dåliga formuleringen. Skrev nog lite väl snabbt där. Det är naturligtvis inte riskfritt och det finns heller ingen garanti för att det inte kommer mötande.
Människor gör fel ibland, och man kan inte räkna med att alla andra följer reglerna. Det kan ju finnas någon mötande som gör en omkörning trots att det är förbjudet och fast att han måste ta ditt körfält i anspråk. Så det är egentligen aldrig någonsin så att möte inte kan förekomma.
Men regeln är väl att du får köra om så länge du inte behöver ta mötandes körfält i anspråk. Det är alltså tillåtet att köra om, så länge du håller dig på din sida av vägen, dock inte nödvändigtvis lämpligt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 22:06
1
I dag 22:02
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov