Hejsan, hejsan.
Detta inlägg handlar som rubriken tyder, att våga köra upp på en annan ort än den man är van och bekväm vid. Jag tog nämnligen körkortet idag och hade min uppkörning i en stad jag aldrig kör i förut. Pga tid- och pengarbrist (jag har nämnligen flyttat till denna nya ort) valde jag - efter två kuggningar på den orten jag hade övningskört i - att köra upp på denna nya ort och det gick hur galant som helst! Allt detta för att jag läste en kommentar på något forum som lödd något i snitt med ”kan man bara köra på en ort och på andra bör man inte få körkort alls.” Tänker man efter så är detta hur logiskt som helst.
En annan sak som jag upptäckte med att köra upp i en ort man inte känner till sedan innan är att man är spik vaken när man kör. I min gamla stad visste jag vart alla kluriga ställen låg, tex. så visste jag att i vissa korsningar är det nästan aldrig någon trafik så jag tänkte inte under uppkörningen att man skulle ta det lugnt därefter som det var högerregeln som gällde, trots att jag visste att det inte skulle förekomma någon trafik där. Kör man däremot på ett nytt ställe så känner man inte till alla skyltar och är därför extra nog på att se sig omkring för att inte missa något.
Mitt tips är att ge järnet och pröva sig fram på en annan ort om det inte går på den orten man är van vid. Det finns stora fördelar med det. Och självklarligen att man tar en tid med lite trafik så att man hinner se sig omkring istället för att stressa över trafiken. Och så ska man inte ge upp hoppet (för oss religiösa, så kör på med lite extra böner kvällen innan )!