Start > Körkortsforum > Lämna företräde för trafik på …

Lämna företräde för trafik på accelerationsfält?

gammalutankörkort 2011-09-15 21:40 ! Citera #
Hej alla körkortstagare! Någon som kan hjälpa mig med att svara på ifall man skall lämna företräde åt trafik som ansluter via accelerationsfält på motorväg/motortrafikled? Har för mig att väjningsplikten fungerar olika beroende på om vägen man färdas på har accelerationsfält eller ej, kan jag alltså räkna med att bli insläppt eller måste jag eventuellt sänka farten för att komma in i rätt körfält när jag kommer in på motorvägen? Tack på förhand!
Gäst 2011-09-15 21:53 ! Citera #
Det finns inga väjningsregler på accelerationsfält. Det är ömsesidigt samarbete och hänsyn som krävs. Du måste hitta en ficka och dina medtrafikanter måste underlätta detta för dig genom att antingen bromsa in, byta körfält eller i värsta fall öka farten.
Kurt Kort 2012-08-12 08:31 ! Citera #
Den som färdas på motorväg med anslutande accelerationsfält skall lämna företräde åt anslutande trafik enligt den generella högerregeln. Den som ansluter via accelerationsfältet skall anpassa sin fart till trafikrytmen på motorvägen.
Detta är numera ofta ett problem vid tät trafik då väldigt många inte förstår sin skyldighet att lämna företräde för anslutande trafik. Många har dessutom för korta avstånd till framförvarande så att det blir problem att hitta en naturlig lucka. Många överförsiktiga förare bromsar också plötsligt och kraftigt och blir påkörda bakifrån eller blockerar accelerationsfältet.
Gäst 2012-08-12 16:51 ! Citera #
Kurt Kort
Den som färdas på motorväg med anslutande accelerationsfält skall lämna företräde åt anslutande trafik enligt den generella högerregeln.

Nej. Ingen har företräde. Ömsesidigt hänsynstagande precis som vid körfältsbyten. Accelerationsfältet tillhör också motorvägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov