Start > Körkortsforum > Hjälp! Behöver tips.

Hjälp! Behöver tips.

Danne_8229 2011-09-14 02:21 ! Citera #
Hej! Jag behöver hjälp med tips om hur man ska få ut så mycket som möjligt av mina körlektioner, jag har inte råd med så många så jag behöver så alla tips ni kan ge mig så jag kan klara det! :) Tack på förhand! :D
Danne_8229 2011-09-14 02:22 ! Citera #
Och jag har inte så mycket möjlighet att köra med mina föräldrar eller annan släkting, så jag skulle behöva tips hur man skulle kunna öva utan at köra emellan lektionerna :)
Gäst 2011-09-14 13:04 ! Citera #
Danne_8229
Och jag har inte så mycket möjlighet att köra med mina föräldrar eller annan släkting, så jag skulle behöva tips hur man skulle kunna öva utan at köra emellan lektionerna :)

En typ av träning som jag ägnade mig åt en del mellan mina lektioner var att jag kollade vägarna när jag var ute och promenerade, tex på väg till jobbet. Så fort jag såg en skylt så funderade jag över vad den betydde, jag brukade fundera över hastighetsgränser och när bilar som stod parkerade längs vägen skulle besiktigas enligt registreringsplåtarna osv.
Sen kan man ju hålla ett öga på hur bilar som åker förbi kör, om man själv skulle gjort något annorlunda och varför... Men det finns nog tyvärr inget som är fullt så effektivt som att faktiskt köra på riktigt.
gäst 2011-09-16 16:30 ! Citera #
Jag brukar gå och ”växla” i tanken när jag är ute och går.. låter helstört och ser rätt mysko ut också..
Men det tar jag för att lära mig växlarna jäkla bra utan att köra varje dag.. Jag tänker liksom hur jag släpper gasen, kopplar och växlar sen får in dragläge osv.. tränar liksom på hur växlarna ligger.. Det har faktiskt gjort så jag itne behöver kolla alls när jag växlar, vilket brukar vara en nybörjarmiss, på bara två körtillfällen!
Gäst 2011-09-16 22:46 ! Citera #
Jo, ifall du läser om de moment du gjort på lektionerna i boken efteråt, så kommer de att fastna ganska bra. Därför att då har du intagit samma information på olika sätt och det blir helt enkelt lättare för hjärnan att memorera.
gammalutankörkort 2011-09-17 15:52 ! Citera #
Ett annat tips när det väl kommer till lektionerna är också att tänka på man inte är där för att ’ha trevligt’ (en miss jag gjorde i början av min körkortsutbildning som säkert kostat ett par lektioner), alltså att inte prata för mycket om ämnen som inte rör körningen osv.
Den första körläraren jag körde med pratade gärna på om alla möjliga andra saker- och jag hängde på eftersom det känns mycket trevligare när man sitter där i bilen.
I efterhand förstår jag att man tjänar på att förhålla sig mer professionellt till läraren eftersom varje minut kostar.
Numer går jag först igenom de funderingar jag kommit på sedan senaste körtillfället och ställer (nästan) uteslutande frågor som gäller trafikregler/körning under lektionstiden.
Man bör ju naturligtvis ändå vara trevlig, men 430:- för att prata husdjur en halvtimme känns inte längre ok... :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo