Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll

Säkerhetskontroll

LarssonK 2011-09-14 00:36 ! Citera #
Har funderat lite över säkerhetskontrollen man gör innan uppkörningen.
Någon som kan förklara vilka moment det är man behöver kunna?
adam1992 2011-09-14 09:51 ! Citera #
Den yttre säkerhetskontrollen består av: öppna motorhuven och visa t.ex. bromsvätska, spolarvätska, olja - kolla däcken om de har tillräckligt med dubbar kvar - kolla alla lysen + blinkers, glöm INTE att be läraren sätta sig i bilen och bromsa, så att du kan stå utanför och titta om bromsljusen (BAK) fungerar :)

Inre kontroll brukar bestå av: Tutan, bältet, styrservo, bromsservo, sen kan du ju testa torkarna och spolarvätska ifall det regnat :)
Gäst 2011-09-14 09:59 ! Citera #
En yttre säkerhetskontroll innefattar inte vanligtvis en kontroll under motorhuven. Om du ska kolla något udner motrhuven så kommer läraren att säga det.
adam1992 2011-09-14 10:07 ! Citera #
Jo, men det kan ju vara bra att veta var grejerna sitter då de flesta av mina vänner fått göra detta :)
Gäst 2011-09-15 19:19 ! Citera #
Ja, självklart. Det jag ville påpeka bara var att en kontroll under motorhuven inte vanligtvis ingår i en del av en yttre säkerhetskontroll:)

MVH Karl
Gäst 2011-09-17 16:21 ! Citera #
Måste säga att det var jäkligt bra tips ni hade här.
Gäst 2011-09-22 14:56 ! Citera #
Min bror fick testa bromsarna och det gjorde han genom att utan att bilen var igång så tryckte han på bromspedalen och då kunde man trycka den mindre och mindre ner hela tiden och då innebär det att den funkar. Efter det startade han bilen, drog i handbromsen och släppte kopplingen för att gasa lite och då tog handbromsen emot. Då visste han att den funkade, efter det så var det bara att köra för honom för det var den säkerhetskontrollen han behövde göra!
inspektörn 2011-09-23 06:09 ! Citera #
Raz, den kontrollen på färdbromsen är inte godkänd! Fundera lite på när en bromsservo fungerar!
Gäst 2011-09-23 10:53 ! Citera #
Det var ju inte direkt jag som godkände honom eller?! han fick godkänt för den av en uppkörningslärare så jag vet inte varför du ska säga emot mig när det var en uppkörningslärare som godkände honom?
inspektörn 2011-09-27 06:12 ! Citera #
Raz!
bara för att han fick godkänt på körningen innebär det inte att säkerhetskontrollen var korrekt utförd!
Det är sällan man blir kuggad enbart på säkerhetskontrollen. då måste man gjort något riktigt farligt, annars så räknas det som ”en mindre brist som i ett helhetsperspektiv inte är trafikfarligt”.
Tro inte att bara för att man fått körkortet att allting gick ”perfekt” på körningen. hade inspektörerna följt kraven på en uppkörning slaviskt hade ingen fått körkort.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov