Start > Körkortsforum > Råd till en privatist.

Råd till en privatist.

LarssonK 2011-09-13 21:20 ! Citera #
Hejsan.
Jag kör som sagt bara privat med min far än så länge och det känns väldigt bra hittils. Jag klarar mig fint i trafiken både i stad, landsväg och motorväg. Jag fyller 18 om 3 månader och har alltså en hel del tid kvar att använda till övningskörning men jag börjar känna mig ganska redo redan nu (körning).
Det jag undrar är om det är någon annan här som mestadels kört privat och kan tipsa mig lite om vad trafikskolan/uppkörningsläraren säger till en privatist angående körningen, om det är något speciellt som privatister brukar missa eller liknande?
Att köra miljövänligt har jag läst på om en hel del så det tror jag att jag fixar.

Mvh
adam1992 2011-09-14 09:38 ! Citera #
Ja miljövänlig körning, alltså växla 2an direkt till 4an, eller 3an direkt till 5an. Det de också brukar påpeka är att du skall kunna använda backspeglarna på rätt sätt, och att du bör kunna göra en kontroll både ut- och invändigt av bilen. (bälten, motor, däck, tuta osv)

Något mer kommer jag inte på i dagsläget, men skriver vidare om det dyker upp något :D
Gäst 2011-09-14 17:14 ! Citera #
Körskolan tyckte jag körde bra direkt. Dom sa dock att många privatister kollade för nära bilen, man ska ha blicken längre bort. Speglarna är också ett problem för privatister. Men det lär man sig snabbt på körskolan!
Gäst 2011-09-15 18:16 ! Citera #
Jag tror det är lätt att glömma bort viktiga regler, såsom nya som gamla. Det kan t.ex vara ett nytt förbud som det som förbjuder ”trafik med annat motordrivet fordon med dubbdäck än moped klass 2”. Detta vägmärke är relativt nytt och fanns då med största sannolikhet inte när era föräldrar tog körkort. Såna småsaker kan vara onödiga att missa. Men med själva körningen så är det väl redan sagt av föregående skrivare, hela biten med Eco Driving och även användning av speglarna.

Det kan faktiskt vara värt att ta minst en körlektion/teorilektion för att få reda på det allra senaste, tycker jag:)

MVH Karl

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor