Start > Körkortsforum > Backa in i ruta

Backa in i ruta

Gäst 2011-09-13 19:42 ! Citera #
Hej!

Jag skulle behöva lite tips när man ska backa in i en ruta, mellan två rutor med bilar i! Jag hamnar alltid farligt nära ena bilen så passageraren inte kan komma ut heller :(

Hjälp uppskattas stort!
Gäst 2011-09-13 19:54 ! Citera #
Du ska närma dig den första bilen ganska nära och sedan svänga upp ungefär när du har kört förbi med halva din bil. Sedan backar du in och justerar. Detta är förstås en träningssak och du kommer aldrig bli bra på det om du inte tränar själv. Teori räcker alltså inte. Så ut och träna!:)

Lycka till!
Gäst 2011-09-13 20:02 ! Citera #
Tack så mycket! Bra tips, det står ingenstans hur man ska göra alls, så tack för att du gav mig lite startmaterial! :D
LarssonK 2011-09-14 00:19 ! Citera #
Ett bra sätt som jag lärde mig backa bra på va att göra upp en ”hinderbana” på någon stor plats. Sen är det bara att öva öva och skapa olika sitautioner med hjälp av koner, pantflaskor eller dylikt! :)
kixen 2011-09-26 17:05 ! Citera #
När du ska backa in mellan två bilar finns det några riktmärken att tänka på som jag har fått lära mig.
Till att börja med kör du så långt fram så att din främre högra lykta är precis bakom den parkerade bildens högra baklykta.
När då står så gör du fullt rattutslag till vänster och håller i det till du ser den parkerade bilens baklykta i höger backspegel.
Då gör du fullt rattutslag åt höger och backar bakåt tills bilen är rak sedan är det bara att backa in i rutan.
Det brukar bli väldigt bra, det enda att tänka på är att den parkerade bilen ska stå bra i sin ruta för att detta ska fungera!
Lycka till
Gäst 2011-10-22 11:15 ! Citera #
Jag fick lära mig ett lite annat sätt för fickparkering:

1. Först står man jämsides med den främre bilen, ca 0,5m i sidled, så att bakpartierna är på linje.

2. Full ratt åt höger och backa.

3. Stanna när du ser bakomvarandes båda lyktor i vänster sidospegel.

4. Raka hjul och backa tills framförvarandes vänstra baklykta syns genom din framrutas nedre högra hörn.

5. Vrid ratten långsamt åt vänster, samtidigt som du backar och stanna när huven har från din synvinkel har passerat framförvarande.

6. Full ratt åt vänster och kom in i rätt avståndsläge.

Hade aldrig fickparkerat förr, var nervös inför det, men klarade det perfekt på första försöket med dessa riktlinjer. :p
japonikka 2011-12-29 22:46 ! Citera #
Jag testade olika backningar in i parkeringsrutor idag på lektionen och kom på att jag kunde sänka hö yttre spegel så att man ser linjerna i parkeringsrutan. Så det fick jag testa plus att jag skulle kolla på parkeringsrutorna jag hade rakt framför mig, de linjerna är lodrätt i samma nivå som de rutlinjer jag backar i.
Kom in perfekt på första gången :)
SandraT88 2012-01-18 13:48 ! Citera #
Oftast när man ska backa in i en ruta så är det på en ruta på höger sida om bilen. Jag tycker att det är bra att man går till en trafikskola och lär sig om parkering, om man inte har en erfaren handledare hemma. Eftersom trafikskolelärare ger dig tips på hur man parkerar och vart man ska kolla.

Detta fick jag lära mig i min trafikskola när jag skulle back parkera emellan två bilar:
Jag kör förbi den första bilen och när jag ser mitten av den parkeringsruta jag ska in på så rattar jag till vänster helt och kör sakta fram tills jag ser i den högra sidospegeln, den andra bilens kant och börjar ratta tillbaka ratten så att den är rak, sedan backar jag in och kollar på både sidospeglarna så att jag inte krockar med någon bil bredvid.

Det är så svårt att förklara, så om det är någon som vill lära sig om back parkering föreslår jag att man går till trafikskolan. För där lär man sig verkligen.
Gäst 2012-01-25 14:40 ! Citera #
klaris
Jag fick lära mig ett lite annat sätt för fickparkering:

1. Först står man jämsides med den främre bilen, ca 0,5m i sidled, så att bakpartierna är på linje.

2. Full ratt åt höger och backa.

3. Stanna när du ser bakomvarandes båda lyktor i vänster sidospegel.

4. Raka hjul och backa tills framförvarandes vänstra baklykta syns genom din framrutas nedre högra hörn.

5. Vrid ratten långsamt åt vänster, samtidigt som du backar och stanna när huven har från din synvinkel har passerat framförvarande.

6. Full ratt åt vänster och kom in i rätt avståndsläge.

Hade aldrig fickparkerat förr, var nervös inför det, men klarade det perfekt på första försöket med dessa riktlinjer. :p

Tack för tipsen, ska testas snarast! Har haft lite problem med detta, hoppas dessa tips hjälper :)
Gäst 2012-03-01 01:40 ! Citera #
SandraT88
Oftast när man ska backa in i en ruta så är det på en ruta på höger sida om bilen. Jag tycker att det är bra att man går till en trafikskola och lär sig om parkering, om man inte har en erfaren handledare hemma. Eftersom trafikskolelärare ger dig tips på hur man parkerar och vart man ska kolla.

Detta fick jag lära mig i min trafikskola när jag skulle back parkera emellan två bilar:
Jag kör förbi den första bilen och när jag ser mitten av den parkeringsruta jag ska in på så rattar jag till vänster helt och kör sakta fram tills jag ser i den högra sidospegeln, den andra bilens kant och börjar ratta tillbaka ratten så att den är rak, sedan backar jag in och kollar på både sidospeglarna så att jag inte krockar med någon bil bredvid.

Det är så svårt att förklara, så om det är någon som vill lära sig om back parkering föreslår jag att man går till trafikskolan. För där lär man sig verkligen.


Hur gör man då det är på vänster sida då? Några tips?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov